N-VA wil dat NMBS treinen in het buitenland huurt

Intussen dringen de groene partijen erop aan dat de toplui van de NMBS in het parlement uitleg zouden komen geven over de stiptheid.

Omdat de NMBS kampt met een ‘acuut’ tekort aan rollend materieel zou de spoorwegmaatschappij extra rijtuigen in het buitenland moeten huren. Dat meent Kamerlid Steven Vandeput van de N-VA.

Volgens Vandeput rijden er in volle spits steeds meer treinen met minder rijtuigen. ‘De NMBS moet nu ingrijpen wil ze het krediet van de reizigers niet helemaal verspelen’, zo meent hij. Hij betwist dat buitenlandse rijtuigen technisch niet geschikt zouden zijn voor het Belgische netwerk.

De NMBS heeft nieuwe treinen besteld en infrastructuurwerken zijn bezig, maar dat duurt te lang, aldus Vandeput. Hij stelt voor dat de NMBS snel in Nederland, Frankrijk of Duitsland extra rijtuigen huurt, ‘zodat ze haar reizigers deftig kan vervoeren’.

Maar volgens de N-VA’er is de structuur van de NMBS zo complex dat het niet eens duidelijk is wie een dergelijke beslissing kan nemen. Het meest logische zou de operator NMBS zijn, maar de holding heeft de touwtjes stevig in handen. Voor elke financiële operatie is haar handtekening nodig, aldus het Kamerlid.

Groen! en Ecolo willen NMBS-top op matje

Ook de groene partijen roeren zich intussen. De parlementsleden Ronny Balcaen (Ecolo) en Stefaan Van Hecke (Groen!) willen dat de drie grote NMBS-bazen in het parlement uitleg komen geven over de ‘barslechte’ resultaten van de NMBS op het vlak van stiptheid.

Volgens Van Hecke komen in Brussel-Centraal bijna 40 procent van de treinen met een vertraging van 10 minuten aan. Samen met Balcaen wil hij dat de managers van de NMBS, Infrabel en de NMBS Holding verantwoording komen afleggen in het parlement.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content