Vlaanderen plant 94 vaccinatiecentra. Die centra zijn in veel gevallen vlot bereikbaar met het openbaar vervoer, maar dat is niet overal het geval. N-VA-parlementslid Bert Maertens nam de proef op de som voor de 25 vaccinatiecentra in West-Vlaanderen. "Bij acht vaccinatiecentra is er een bushalte vlakbij de ingang. Bij 17 centra moeten de gebruikers van de bussen van De Lijn nog een eindje wandelen tot aan het vaccinatiecentrum", aldus Maertens. Soms gaat het om een afstand tot een kilometer. "Als we willen dat de mensen zich massaal laten vaccineren, dan brengen we hen echter best tot aan de spreekwoordelijke voordeur." Maertens stelt daarom voor tijdelijke haltes in te richten vlakbij de ingang van elk vaccinatiecentrum. "De Lijn heeft ruim voldoende ervaring met het inrichten van tijdelijke haltes en het omrijden van bussen bij wegenwerken of evenementen. De planning en organisatie daarvan kan dus zeker niet onoverkomelijk zijn", klinkt het. "In de meeste gevallen zal de aangepaste buslijn ook amper tijdverlies betekenen, zodat andere reizigers nauwelijks of geen last zullen ondervinden", meent Maertens. "De uitvoering van dit voorstel zal een grote hulp zijn voor mensen zonder wagen en verlicht bovendien het werk van vrijwilligers die bijvoorbeeld bij Minder Mobielen Centrales worden ingeschakeld." (Belga)

Vlaanderen plant 94 vaccinatiecentra. Die centra zijn in veel gevallen vlot bereikbaar met het openbaar vervoer, maar dat is niet overal het geval. N-VA-parlementslid Bert Maertens nam de proef op de som voor de 25 vaccinatiecentra in West-Vlaanderen. "Bij acht vaccinatiecentra is er een bushalte vlakbij de ingang. Bij 17 centra moeten de gebruikers van de bussen van De Lijn nog een eindje wandelen tot aan het vaccinatiecentrum", aldus Maertens. Soms gaat het om een afstand tot een kilometer. "Als we willen dat de mensen zich massaal laten vaccineren, dan brengen we hen echter best tot aan de spreekwoordelijke voordeur." Maertens stelt daarom voor tijdelijke haltes in te richten vlakbij de ingang van elk vaccinatiecentrum. "De Lijn heeft ruim voldoende ervaring met het inrichten van tijdelijke haltes en het omrijden van bussen bij wegenwerken of evenementen. De planning en organisatie daarvan kan dus zeker niet onoverkomelijk zijn", klinkt het. "In de meeste gevallen zal de aangepaste buslijn ook amper tijdverlies betekenen, zodat andere reizigers nauwelijks of geen last zullen ondervinden", meent Maertens. "De uitvoering van dit voorstel zal een grote hulp zijn voor mensen zonder wagen en verlicht bovendien het werk van vrijwilligers die bijvoorbeeld bij Minder Mobielen Centrales worden ingeschakeld." (Belga)