CAFOD, voluit Catholic Agency for Overseas Development (Katholiek Agentschap voor Overzeese Ontwikkeling), is een christelijke ngo die werkt met gemeenschappen in Afrika, Azië, Latijns-Amerika en het Midden-Oosten. 'We bevechten daar armoede en onrecht. We richten ons op de mensen bij wie de nood het hoogst is. Ras, geslacht, geloof of nationaliteit spelen daarin niet mee,' laat de organisatie weten a...

CAFOD, voluit Catholic Agency for Overseas Development (Katholiek Agentschap voor Overzeese Ontwikkeling), is een christelijke ngo die werkt met gemeenschappen in Afrika, Azië, Latijns-Amerika en het Midden-Oosten. 'We bevechten daar armoede en onrecht. We richten ons op de mensen bij wie de nood het hoogst is. Ras, geslacht, geloof of nationaliteit spelen daarin niet mee,' laat de organisatie weten aan Knack.be.CAFOD zegt de N-VA te zullen contacteren om hen te wijzen op deze inbreuk van het copyright. De organisatie heeft echter meer dan juridische bezwaren. 'Al sinds 2016 voeren wij campagnes die katholieken overal ter wereld helpen om een boodschap van hoop en gastvrijheid uit te dragen naar vluchtelingen. Wij stappen in solidariteit mee met hen op, in navolging van paus Franciscus' oproep om de vreemde welkom te heten. Het is dan ook ongepast om onze beelden te gebruiken in een campagne die negatief is over migranten en vluchtelingen.'De campagne van N-VA bestond uit zes beelden met daarop enkele slogans over het VN-Migratiepact. Vooral het beeld van vier vrouwen met een nikab, met daar het bijschrift 'VN-migratiepact = focus op behoud eigen cultuur van de migrant', zette kwaad bloed.Zowel qua stijl als qua inhoud had de campagne even goed van het Vlaams Belang kunnen komen. Dat beeld herleidt migranten niet alleen tot moslims, maar zelfs tot islamistische fundamentalisten die vrouwen de nikab opdringen. Daarom verbaast het niet dat Filip Dewinter de N-VA feliciteerde met de campagne. Die beweerde dat hij, als coauteur van het 70 puntenprogramma van het Vlaams Blok, ook de auteur had kunnen zijn van deze campagne. Evenmin verbaasde het dat de coalitiepartners van N-VA minder enthousiast waren. Niet alleen de campagne zelf stootte tegen de borst - premier Charles Michel (MR) noemde ze 'onaanvaardbaar, schandalig en onwaardig'. Ook de timing viel slecht. De campagne werd gelanceerd op sociale media terwijl N-VA met haar coalitiepartners onderhandelde over een uitweg uit de crisis.