'De gordel zag er erg geloofwaardig uit, met draadjes, een detonator en een stof die dezelfde dichtheid had als echte explosieven. Ik droeg hem met een elastische klittenband rond mijn middel', getuigt de mystery passenger anoniem. 'Toen ik gefouilleerd werd, deed ik me voor als een buitenlandse passagier die geen Nederlands sprak. Ik gebaarde dat ik last had van m'n rug en liet uitschijnen dat ik een soort van harnas droeg. Tot mijn grote verbazing mocht ik doorlopen.'

En daar stopt het niet. 'Diezelfde dag heb ik de security ook tot twee keer toe omzeild met een valse personeelsbadge én kon ik ongemerkt een mes meesmokkelen', klinkt het nog.

Het incident werd gemeld bij minister van Mobiliteit François Bellot (MR). 'Vijf maanden later wachten we nog steeds op concrete maatregelen', zegt vakbondsman Bart Neyens (ACOD).

'Geen enkel bewijs te vinden dat iemand met bommengordel voorbij security geraakte'

Het kabinet van minister van Bellot (MR) bevestigt donderdagochtend dat de minister geïnformeerd is over 'een eventueel incident'. 'Er is een onderzoek geweest', zegt de woordvoerder, die verwijst naar de FOD Mobiliteit. 'Tijdens een vergadering op 2 oktober is er sprake geweest van een mogelijk incident met een bommengordel', zegt Sven Heyndrickx, woordvoerder van de FOD Mobiliteit. 'Onze diensten hebben maanden onderzoek gedaan, maar geen enkel spoor of bewijs gevonden van zo'n mogelijk incident.'

Volgens de FOD Mobiliteit zijn er twee manieren om de beveiliging op de luchthaven te testen. 'Er bestaan procedures op papier: wij controleren of die procedures kloppen en logisch zijn. Voorts voeren we controles in de praktijk uit: we checken of die procedures ook effectief gevolgd worden', legt Heyndrickx uit. Hij voegt eraan toe dat niemand van de bevoegde diensten van de FOD zich als "mystery guest" heeft voorgedaan. 'Dat soort test hebben we nog nooit gedaan.'

Heyndrickx benadrukt wel dat veiligheid de hoogste prioriteit is voor de FOD Mobiliteit. 'We gaan daar niet licht over.'

Vakbonden klagen al langer over beveiliging

De vakbonden van de luchthaven klagen al langer over de luchthavenbeveiliging. De socialistische ACOD en de liberale ACLVB vroegen in de zomer van 2018 al eens om dringend overleg.

De problematiek op zich is niet nieuw. De tientallen veiligheidsinspecteurs die op de luchthaven werken, vallen sinds de privatisering van de luchthaven in 2004 onder luchthavenexploitant en privébedrijf Brussels Airport Company (BAC). Er is al jaren discussie over het statuut van die inspecteurs. Eigenlijk zou de beveiliging van de luchthaven onder de nieuwe Directie Beveiliging (DAB) van de federale politie moeten vallen. Die DAB staat in voor de beveiliging van onder meer de koninklijke paleizen, de nucleaire sites en de bewaking en het vervoer van gedetineerden. Ook de beveiliging van de luchthaven valt daaronder.

De controles zijn nu de verantwoordelijkheid van bewakingsonderneming G4S, dat op de luchthaven van Zaventem 850 à 900 mensen inzet. G4S kwam in oktober 2017 als winnaar uit een Europese aanbesteding. Het nieuwe contract ging in vanaf februari 2018 en geldt voor drie jaar, met mogelijkheid tot verlenging.

G4S verwijst donderdagmiddag in een telefonische reactie naar Brussels Airport.

Brussels Airport kan incident bevestigen noch ontkennen

Brussels Airport zelf geeft geen toelichting rond veiligheid en procedures, 'in het belang van de veiligheid van de passagiers en het personeel'. 'Ik kan niet bevestigen of ontkennen dat er een voorval met een bommengordel heeft plaatsgevonden', zegt Anke Fransen. De woordvoerster benadrukt wel dat er regelmatig audits rond de controles en de veiligheid worden uitgevoerd, onder meer door de Europese Commissie, de Amerikaanse luchthavenautoriteiten en het Belgische Directoraat-Generaal Luchtvaart

Ook deze week deed zich een merkwaardig incident voor, schrijft Het Laatste Nieuws nog. Een West-Vlaamse sportschutter ontdekte pas bij aankomst op Gran Canaria dat er nog een kogel in zijn handbagage zat.

'De gordel zag er erg geloofwaardig uit, met draadjes, een detonator en een stof die dezelfde dichtheid had als echte explosieven. Ik droeg hem met een elastische klittenband rond mijn middel', getuigt de mystery passenger anoniem. 'Toen ik gefouilleerd werd, deed ik me voor als een buitenlandse passagier die geen Nederlands sprak. Ik gebaarde dat ik last had van m'n rug en liet uitschijnen dat ik een soort van harnas droeg. Tot mijn grote verbazing mocht ik doorlopen.' En daar stopt het niet. 'Diezelfde dag heb ik de security ook tot twee keer toe omzeild met een valse personeelsbadge én kon ik ongemerkt een mes meesmokkelen', klinkt het nog. Het incident werd gemeld bij minister van Mobiliteit François Bellot (MR). 'Vijf maanden later wachten we nog steeds op concrete maatregelen', zegt vakbondsman Bart Neyens (ACOD). Het kabinet van minister van Bellot (MR) bevestigt donderdagochtend dat de minister geïnformeerd is over 'een eventueel incident'. 'Er is een onderzoek geweest', zegt de woordvoerder, die verwijst naar de FOD Mobiliteit. 'Tijdens een vergadering op 2 oktober is er sprake geweest van een mogelijk incident met een bommengordel', zegt Sven Heyndrickx, woordvoerder van de FOD Mobiliteit. 'Onze diensten hebben maanden onderzoek gedaan, maar geen enkel spoor of bewijs gevonden van zo'n mogelijk incident.' Volgens de FOD Mobiliteit zijn er twee manieren om de beveiliging op de luchthaven te testen. 'Er bestaan procedures op papier: wij controleren of die procedures kloppen en logisch zijn. Voorts voeren we controles in de praktijk uit: we checken of die procedures ook effectief gevolgd worden', legt Heyndrickx uit. Hij voegt eraan toe dat niemand van de bevoegde diensten van de FOD zich als "mystery guest" heeft voorgedaan. 'Dat soort test hebben we nog nooit gedaan.' Heyndrickx benadrukt wel dat veiligheid de hoogste prioriteit is voor de FOD Mobiliteit. 'We gaan daar niet licht over.' De vakbonden van de luchthaven klagen al langer over de luchthavenbeveiliging. De socialistische ACOD en de liberale ACLVB vroegen in de zomer van 2018 al eens om dringend overleg. De problematiek op zich is niet nieuw. De tientallen veiligheidsinspecteurs die op de luchthaven werken, vallen sinds de privatisering van de luchthaven in 2004 onder luchthavenexploitant en privébedrijf Brussels Airport Company (BAC). Er is al jaren discussie over het statuut van die inspecteurs. Eigenlijk zou de beveiliging van de luchthaven onder de nieuwe Directie Beveiliging (DAB) van de federale politie moeten vallen. Die DAB staat in voor de beveiliging van onder meer de koninklijke paleizen, de nucleaire sites en de bewaking en het vervoer van gedetineerden. Ook de beveiliging van de luchthaven valt daaronder. De controles zijn nu de verantwoordelijkheid van bewakingsonderneming G4S, dat op de luchthaven van Zaventem 850 à 900 mensen inzet. G4S kwam in oktober 2017 als winnaar uit een Europese aanbesteding. Het nieuwe contract ging in vanaf februari 2018 en geldt voor drie jaar, met mogelijkheid tot verlenging. G4S verwijst donderdagmiddag in een telefonische reactie naar Brussels Airport. Brussels Airport zelf geeft geen toelichting rond veiligheid en procedures, 'in het belang van de veiligheid van de passagiers en het personeel'. 'Ik kan niet bevestigen of ontkennen dat er een voorval met een bommengordel heeft plaatsgevonden', zegt Anke Fransen. De woordvoerster benadrukt wel dat er regelmatig audits rond de controles en de veiligheid worden uitgevoerd, onder meer door de Europese Commissie, de Amerikaanse luchthavenautoriteiten en het Belgische Directoraat-Generaal Luchtvaart Ook deze week deed zich een merkwaardig incident voor, schrijft Het Laatste Nieuws nog. Een West-Vlaamse sportschutter ontdekte pas bij aankomst op Gran Canaria dat er nog een kogel in zijn handbagage zat.