Voor het onderzoek werden 614 mensen bevraagd, maar daarvan pendelde drie kwart niet tijdens de lockdown. Meer dan de helft (55 procent) van de personen die wel pendelen, geeft aan dat ze even vaak pendelen als voor de lockdown, maar 40 procent van hen wil minder vaak pendelen. De pendelaars geven aan dat het wagengebruik niet afneemt, maar in tegenstelling tot voorheen stijgt het modaal aandeel van het wandelen (+19 procent) en fietsen (+13 procent) wel duidelijk. Vooral elektrisch fietsen wordt populairder. Het openbaar vervoer en met name de metro (-39 procent) en de trein (-12 procent) zien hun gebruik dalen. "Het openbaar vervoer is duidelijk de grote verliezer. Bij de resultaten van onze survey valt wel op dat de meeste gebruikers het belangrijk vinden om de bezettingsgraad van het openbaar vervoer te kennen. Het blijkt de meest overtuigende maatregel om gebruikers weer te laten opstappen, meer nog dan het dragen van mondmaskers", zegt professor Lieselot Vanhaverbeke, coördinator van de enquête. De onderzoekers maken uit de resultaten wel op dat de crisis de aanzet kan zijn voor een duurzamer mobiliteitssysteem. Zo is 60 procent van de respondenten akkoord met het geven van meer ruimte aan voetgangers en fietsers ten koste van wagens, 25 procent is daar expliciet tegen. (Belga)

Voor het onderzoek werden 614 mensen bevraagd, maar daarvan pendelde drie kwart niet tijdens de lockdown. Meer dan de helft (55 procent) van de personen die wel pendelen, geeft aan dat ze even vaak pendelen als voor de lockdown, maar 40 procent van hen wil minder vaak pendelen. De pendelaars geven aan dat het wagengebruik niet afneemt, maar in tegenstelling tot voorheen stijgt het modaal aandeel van het wandelen (+19 procent) en fietsen (+13 procent) wel duidelijk. Vooral elektrisch fietsen wordt populairder. Het openbaar vervoer en met name de metro (-39 procent) en de trein (-12 procent) zien hun gebruik dalen. "Het openbaar vervoer is duidelijk de grote verliezer. Bij de resultaten van onze survey valt wel op dat de meeste gebruikers het belangrijk vinden om de bezettingsgraad van het openbaar vervoer te kennen. Het blijkt de meest overtuigende maatregel om gebruikers weer te laten opstappen, meer nog dan het dragen van mondmaskers", zegt professor Lieselot Vanhaverbeke, coördinator van de enquête. De onderzoekers maken uit de resultaten wel op dat de crisis de aanzet kan zijn voor een duurzamer mobiliteitssysteem. Zo is 60 procent van de respondenten akkoord met het geven van meer ruimte aan voetgangers en fietsers ten koste van wagens, 25 procent is daar expliciet tegen. (Belga)