Het Boost Plan voor het spoor moet bijdragen aan de ambities van de federale regering op mobiliteitsvlak. Het gaat bijvoorbeeld om de verdubbeling van het goederenvervoer met de trein tegen 2030, de halvering van het aantal verkeersdoden tegen 2030 en de daling van de CO2-uitstoot met 55 procent tegen 2040. Het netwerk "robuuster" maken, moet de stiptheid en het goederenvervoer ten goede komen. Een hogere stiptheid moet het spoor ook aantrekkelijker maken, wat het mogelijk moet maken voor de NMBS en Infrabel om eigen middelen te genereren, legde minister Gilkinet uit. Ook de toegankelijkheid van de stations staat bovenaan zijn verlanglijstje. De regering besliste daarom voor volgend jaar 100 miljoen euro vrij te maken voor investeringen bij de spoorwegen. De minister kijkt ook naar NextGenerationEU, het Europees instrument van 750 miljard euro waarmee het economisch herstel na de coronacrisis wordt gefinancierd, om verdere investeringen te bekostigen. (Belga)

Het Boost Plan voor het spoor moet bijdragen aan de ambities van de federale regering op mobiliteitsvlak. Het gaat bijvoorbeeld om de verdubbeling van het goederenvervoer met de trein tegen 2030, de halvering van het aantal verkeersdoden tegen 2030 en de daling van de CO2-uitstoot met 55 procent tegen 2040. Het netwerk "robuuster" maken, moet de stiptheid en het goederenvervoer ten goede komen. Een hogere stiptheid moet het spoor ook aantrekkelijker maken, wat het mogelijk moet maken voor de NMBS en Infrabel om eigen middelen te genereren, legde minister Gilkinet uit. Ook de toegankelijkheid van de stations staat bovenaan zijn verlanglijstje. De regering besliste daarom voor volgend jaar 100 miljoen euro vrij te maken voor investeringen bij de spoorwegen. De minister kijkt ook naar NextGenerationEU, het Europees instrument van 750 miljard euro waarmee het economisch herstel na de coronacrisis wordt gefinancierd, om verdere investeringen te bekostigen. (Belga)