Dat schrijft De Morgen.

De minister baseert zich volgens de krant op de maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) die op 9 januari 2014 werd opgeleverd aan de regering door het studiebureau Rebel Group. Daarin wordt in euro's berekend hoeveel de nieuwe Scheldekruising zou opleveren aan de maatschappij door vlotter vervoer mogelijk te maken.

Blijkbaar is de minister niet tot onderaan pagina 11 van de 122 geraakt, aldus De Morgen, want daarin staat dat de huidige Oosterweelplannen niet 14,2 maar wel 10,3 miljard zullen opleveren. De angel zit hem in de tolheffing. Want wie een opbrengst van 14,2 miljard euro verwacht, gaat uit van een Oosterweel zonder maatregelen om het verkeer te sturen, zoals een kilometerheffing of een vrachtwagenverbod. Dat is vreemd, want de Vlaamse regering besliste op 14 februari 2014 - in het zogenaamde Valentijnsakkoord - om een variabele tol te heffen in de Antwerpse tunnels.

Weyts komt niét terug op het Valentijnsakkoord, zo benadrukt zijn kabinet.

(Belga/RR)

Dat schrijft De Morgen. De minister baseert zich volgens de krant op de maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) die op 9 januari 2014 werd opgeleverd aan de regering door het studiebureau Rebel Group. Daarin wordt in euro's berekend hoeveel de nieuwe Scheldekruising zou opleveren aan de maatschappij door vlotter vervoer mogelijk te maken. Blijkbaar is de minister niet tot onderaan pagina 11 van de 122 geraakt, aldus De Morgen, want daarin staat dat de huidige Oosterweelplannen niet 14,2 maar wel 10,3 miljard zullen opleveren. De angel zit hem in de tolheffing. Want wie een opbrengst van 14,2 miljard euro verwacht, gaat uit van een Oosterweel zonder maatregelen om het verkeer te sturen, zoals een kilometerheffing of een vrachtwagenverbod. Dat is vreemd, want de Vlaamse regering besliste op 14 februari 2014 - in het zogenaamde Valentijnsakkoord - om een variabele tol te heffen in de Antwerpse tunnels. Weyts komt niét terug op het Valentijnsakkoord, zo benadrukt zijn kabinet. (Belga/RR)