Vlaanderen telt 11.000 schuilhuisjes, waarvan 5.900 in beheer van openbaar vervoersmaatschappij De Lijn. Jaarlijks sneuvelen er 500, waarvan veel door vandalen; glazen sneuvelen of er wordt graffiti op gespoten. "Dat zorgt voor een onveiligheidsgevoel en is anti-reclame voor het openbaar vervoer", aldus Weyts. Uiteraard zorgt dat ook voor een meerkost voor De Lijn en de gemeentes. Het bedrijf Epsilon zorgde voor nieuwe schuilhuisjes in metaal. Ze zijn wel nog altijd transparant door de geperforeerde wanden die tegelijk zorgen voor beschutting. Graffiti kan dankzij een speciale behandeling gemakkelijk afgewassen worden en de panelen zijn van binnenuit gemonteerd zodat er niet op kan worden geklommen. Er zijn al een 30-tal hokjes besteld, vooral voor de provincie Antwerpen. Maar De Haan beet de spits af met drie nieuwe hokjes. Vlaanderen draagt 75 procent van de kosten, ongeveer 4.365 euro. De gemeentes betalen de rest. De oude schuilhuisjes kunnen perfect omgebouwd worden. (Belga)

Vlaanderen telt 11.000 schuilhuisjes, waarvan 5.900 in beheer van openbaar vervoersmaatschappij De Lijn. Jaarlijks sneuvelen er 500, waarvan veel door vandalen; glazen sneuvelen of er wordt graffiti op gespoten. "Dat zorgt voor een onveiligheidsgevoel en is anti-reclame voor het openbaar vervoer", aldus Weyts. Uiteraard zorgt dat ook voor een meerkost voor De Lijn en de gemeentes. Het bedrijf Epsilon zorgde voor nieuwe schuilhuisjes in metaal. Ze zijn wel nog altijd transparant door de geperforeerde wanden die tegelijk zorgen voor beschutting. Graffiti kan dankzij een speciale behandeling gemakkelijk afgewassen worden en de panelen zijn van binnenuit gemonteerd zodat er niet op kan worden geklommen. Er zijn al een 30-tal hokjes besteld, vooral voor de provincie Antwerpen. Maar De Haan beet de spits af met drie nieuwe hokjes. Vlaanderen draagt 75 procent van de kosten, ongeveer 4.365 euro. De gemeentes betalen de rest. De oude schuilhuisjes kunnen perfect omgebouwd worden. (Belga)