Van den Heuvel maakte in Oostende en Zeebrugge kennis met de visserij, die voor hem tot voor kort een onbekende sector was. Hij bracht een bezoek aan het visverwerkend bedrijf Revi Food, dat steeds meer inzet op korte keten en duurzame producten, aan een vissersvaartuig dat investeringen heeft gemaakt om de ecologische voetafdruk te verkleinen, én aan de Rederscentrale waar hij het had over het project en het begeleidingstraject voor vissers "Visserij Verduurzaamt", over de vernieuwing en de verjonging van de vloot, maar uiteraard ook over de Brexit. Meer dan de helft van de Belgische visvangst komt uit Britse wateren. België wordt bij een brexit in verhouding het hardst getroffen. De geschatte schade is 40 miljoen euro. "De Vlaamse visserijsector is al eerder klein. Indien de aanvoer van vis in onze havens verder daalt, komen onze veilingen en de visverwerking in het gedrang. In de visserij zijn 2.000 mensen rechtstreeks tewerkgesteld, onder wie 400 vissers. Verse visproducten zijn bovendien essentieel voor horeca en toerisme", zei de minister. Hij wil de belangen van de sector verdedigen bij de Europees Commissaris voor Visserij Karmenu Vella. "Ik wil niet dat onze visserij opgeofferd wordt als pasmunt in een handelsakkoord. De toegang tot de Britse wateren moet behouden blijven om stabiliteit te bewaren. Ook de quotarechten moeten gegarandeerd blijven." Ondertussen treft de minister voorbereidingen indien het komt tot een no-deal. "Mijn diensten volgen op, welke documenten nodig zijn voor visvergunningen in Britse wateren. De Europese Commissie voorziet de mogelijkheid tot compensatie van ongewilde tijdelijke stopzetting van de visserijactiviteiten, de zogenaamde stilligcompensatie. Ik pleit voor extra Europese middelen via een specifiek Brexitfonds op Europees niveau", besloot hij. (Belga)

Van den Heuvel maakte in Oostende en Zeebrugge kennis met de visserij, die voor hem tot voor kort een onbekende sector was. Hij bracht een bezoek aan het visverwerkend bedrijf Revi Food, dat steeds meer inzet op korte keten en duurzame producten, aan een vissersvaartuig dat investeringen heeft gemaakt om de ecologische voetafdruk te verkleinen, én aan de Rederscentrale waar hij het had over het project en het begeleidingstraject voor vissers "Visserij Verduurzaamt", over de vernieuwing en de verjonging van de vloot, maar uiteraard ook over de Brexit. Meer dan de helft van de Belgische visvangst komt uit Britse wateren. België wordt bij een brexit in verhouding het hardst getroffen. De geschatte schade is 40 miljoen euro. "De Vlaamse visserijsector is al eerder klein. Indien de aanvoer van vis in onze havens verder daalt, komen onze veilingen en de visverwerking in het gedrang. In de visserij zijn 2.000 mensen rechtstreeks tewerkgesteld, onder wie 400 vissers. Verse visproducten zijn bovendien essentieel voor horeca en toerisme", zei de minister. Hij wil de belangen van de sector verdedigen bij de Europees Commissaris voor Visserij Karmenu Vella. "Ik wil niet dat onze visserij opgeofferd wordt als pasmunt in een handelsakkoord. De toegang tot de Britse wateren moet behouden blijven om stabiliteit te bewaren. Ook de quotarechten moeten gegarandeerd blijven." Ondertussen treft de minister voorbereidingen indien het komt tot een no-deal. "Mijn diensten volgen op, welke documenten nodig zijn voor visvergunningen in Britse wateren. De Europese Commissie voorziet de mogelijkheid tot compensatie van ongewilde tijdelijke stopzetting van de visserijactiviteiten, de zogenaamde stilligcompensatie. Ik pleit voor extra Europese middelen via een specifiek Brexitfonds op Europees niveau", besloot hij. (Belga)