Zoals bekend moet de helft van de zowat 500 werknemers in de Brugse fabriek voor zijn job vrezen. Als gevolg van een Europese herstrurering zou Bombardier Brugge voortaan aangestuurd worden vanuit Frankrijk en zouden de las- en schilderactiviteiten worden stopgezet. Tijdens het vragenuurtje in de Kamer voerden Annick Lambrecht (sp.a) en Franky Demon (CD&V) aan dat contractueel vaststond dat de Brugse fabriek zou instaan voor de volledige bouw van de 445 M7-dubbeldektreinen. "De jobgarantie staat zwart op wit in het addendum bij het lastenboek", stelde Lambrecht. Minister Peeters benadrukte dat contracten moeten nageleefd worden. "Pacta sunt servanda", aldus de minister. Het kan voor hem ook niet dat Bombardier Brugge zou worden geconfronteerd met een "sterfhuisconstructie". "Het kan niet louter een verkoopsbureau zijn. Er moet een industriële activiteit overblijven", zei Peeters, die ook zal pleiten voor het behoud van "supplementaire activiteiten". Demon riep Vlaams minister van Verkeer Ben Weyts (N-VA) op opnieuw het order te lanceren voor de bouw van trams voor De Lijn. Dat order leek naar het Spaanse CAF te gaan, tot de Raad van State de gunning schorste. Minister Peeters hamerde op het belang om de krachten te bundelen, zowel op het niveau van de stad, als op Vlaams en federaal niveau. "We moeten alles doen om de werkgelegenheid maximaal te behouden", besloot hij. (Belga)

Zoals bekend moet de helft van de zowat 500 werknemers in de Brugse fabriek voor zijn job vrezen. Als gevolg van een Europese herstrurering zou Bombardier Brugge voortaan aangestuurd worden vanuit Frankrijk en zouden de las- en schilderactiviteiten worden stopgezet. Tijdens het vragenuurtje in de Kamer voerden Annick Lambrecht (sp.a) en Franky Demon (CD&V) aan dat contractueel vaststond dat de Brugse fabriek zou instaan voor de volledige bouw van de 445 M7-dubbeldektreinen. "De jobgarantie staat zwart op wit in het addendum bij het lastenboek", stelde Lambrecht. Minister Peeters benadrukte dat contracten moeten nageleefd worden. "Pacta sunt servanda", aldus de minister. Het kan voor hem ook niet dat Bombardier Brugge zou worden geconfronteerd met een "sterfhuisconstructie". "Het kan niet louter een verkoopsbureau zijn. Er moet een industriële activiteit overblijven", zei Peeters, die ook zal pleiten voor het behoud van "supplementaire activiteiten". Demon riep Vlaams minister van Verkeer Ben Weyts (N-VA) op opnieuw het order te lanceren voor de bouw van trams voor De Lijn. Dat order leek naar het Spaanse CAF te gaan, tot de Raad van State de gunning schorste. Minister Peeters hamerde op het belang om de krachten te bundelen, zowel op het niveau van de stad, als op Vlaams en federaal niveau. "We moeten alles doen om de werkgelegenheid maximaal te behouden", besloot hij. (Belga)