Het 'turboverkeersplein' is een geavanceerde variant van de klassieke rotonde, met drie rijvakken en slim aangestuurde verkeerslichten. Het knooppunt van de John F. Kennedylaan en de Dwight Eisenhowerlaan, dat vooral bekend is omdat het in de buurt ligt van het havenbedrijf Eurosilo, wordt de komende jaren heringericht. Een ingrijpend project dat ruim een jaar in beslag zal nemen. Het turboverkeersplein heeft drie rijvakken en verkeerslichten. "De weggebruiker kan onmiddellijk voorsorteren in de richting die hij wil uitgaan", legt Vlaams minister Lydia Peeters (Open Vld) uit. "Dat maakt het een pak veiliger en zorgt voor een vlotte doorstroming. De primeur gaat naar Gent en er zijn nog geen plannen om ook elders in Vlaanderen turboverkeerspleinen aan te leggen. "We zullen dat telkens goed moeten afwegen", legt Peeters uit. "Zo'n verkeersplein neemt een heel grote grondschotel (oppervlakte, red.) in. Waar het echt noodzakelijk is voor de doorstroming en de verkeersveiligheid, kan het wel." Voor de werf wordt bijna 30 miljoen euro uitgetrokken. Dat is de start van een groot investeringstraject van om en bij 750 miljoen euro waarmee de Vlaamse overheid de verkeersinfrastructuur in het Gents havengebied wil verbeteren. (Belga)

Het 'turboverkeersplein' is een geavanceerde variant van de klassieke rotonde, met drie rijvakken en slim aangestuurde verkeerslichten. Het knooppunt van de John F. Kennedylaan en de Dwight Eisenhowerlaan, dat vooral bekend is omdat het in de buurt ligt van het havenbedrijf Eurosilo, wordt de komende jaren heringericht. Een ingrijpend project dat ruim een jaar in beslag zal nemen. Het turboverkeersplein heeft drie rijvakken en verkeerslichten. "De weggebruiker kan onmiddellijk voorsorteren in de richting die hij wil uitgaan", legt Vlaams minister Lydia Peeters (Open Vld) uit. "Dat maakt het een pak veiliger en zorgt voor een vlotte doorstroming. De primeur gaat naar Gent en er zijn nog geen plannen om ook elders in Vlaanderen turboverkeerspleinen aan te leggen. "We zullen dat telkens goed moeten afwegen", legt Peeters uit. "Zo'n verkeersplein neemt een heel grote grondschotel (oppervlakte, red.) in. Waar het echt noodzakelijk is voor de doorstroming en de verkeersveiligheid, kan het wel." Voor de werf wordt bijna 30 miljoen euro uitgetrokken. Dat is de start van een groot investeringstraject van om en bij 750 miljoen euro waarmee de Vlaamse overheid de verkeersinfrastructuur in het Gents havengebied wil verbeteren. (Belga)