De Terhills-site in Dilsen-Stokkem focust niet enkel op toeristische en recreatieve ontwikkeling, maar moet binnenkort ook een proeftuin inzake slimme mobiliteit vormen. In 2017 werd door Terhills nv begonnen met de aanleg van een lusvormige verbindingsweg op een gesloten tracé van 4,2 km. Deze weg zal alle attracties op de voormalige mijnsite verbinden met elkaar, maar is ook een ideale testbaan voor zelfrijdende voertuigen, omdat het niet gaat over de openbare weg. "Er is nood aan digitalisering, automatisering en innovatie om een antwoord te bieden aan de mobiliteitsuitdagingen van de toekomst. Zelfrijdende voertuigen zullen in de toekomst deel uitmaken van de mobiliteitsmix en zullen ervoor zorgen dat de kwaliteit van het gedeeld vervoer sterkt stijgt", zegt Peeters. "Terhills kan gezien worden als een kleine stad midden in de natuur en maakt van Limburg een proeftuin voor slimme en innovatie mobiliteitsprojecten zoals autonome voertuigen." Minister Peeters wil van Vlaanderen een internationale koploper maken inzake geconnecteerde en autonome voertuigen. "Deze proeftuin in slimme vervoersystemen waar de autonome shuttles zullen rijden, zal in de toekomst een bijdrage leveren aan een duurzamere en klimaatvriendelijkere mobiliteit in Vlaanderen", legt Peeters uit. "De investering van 418.000 euro zal zich terugverdienen in opgedane kennis die later gedeeld kan worden met geïnteresseerde bedrijven en overheden." Het project heeft een totale kostprijs van ruim 4 miljoen euro. Vanuit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) werd eerder 789.799 euro ter beschikking gesteld. Ook vanuit het beleidsdomein EWI (Hermesfonds) werd al een cofinanciering toegekend voor een bedrag van 419.000 euro. (Belga)

De Terhills-site in Dilsen-Stokkem focust niet enkel op toeristische en recreatieve ontwikkeling, maar moet binnenkort ook een proeftuin inzake slimme mobiliteit vormen. In 2017 werd door Terhills nv begonnen met de aanleg van een lusvormige verbindingsweg op een gesloten tracé van 4,2 km. Deze weg zal alle attracties op de voormalige mijnsite verbinden met elkaar, maar is ook een ideale testbaan voor zelfrijdende voertuigen, omdat het niet gaat over de openbare weg. "Er is nood aan digitalisering, automatisering en innovatie om een antwoord te bieden aan de mobiliteitsuitdagingen van de toekomst. Zelfrijdende voertuigen zullen in de toekomst deel uitmaken van de mobiliteitsmix en zullen ervoor zorgen dat de kwaliteit van het gedeeld vervoer sterkt stijgt", zegt Peeters. "Terhills kan gezien worden als een kleine stad midden in de natuur en maakt van Limburg een proeftuin voor slimme en innovatie mobiliteitsprojecten zoals autonome voertuigen." Minister Peeters wil van Vlaanderen een internationale koploper maken inzake geconnecteerde en autonome voertuigen. "Deze proeftuin in slimme vervoersystemen waar de autonome shuttles zullen rijden, zal in de toekomst een bijdrage leveren aan een duurzamere en klimaatvriendelijkere mobiliteit in Vlaanderen", legt Peeters uit. "De investering van 418.000 euro zal zich terugverdienen in opgedane kennis die later gedeeld kan worden met geïnteresseerde bedrijven en overheden." Het project heeft een totale kostprijs van ruim 4 miljoen euro. Vanuit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) werd eerder 789.799 euro ter beschikking gesteld. Ook vanuit het beleidsdomein EWI (Hermesfonds) werd al een cofinanciering toegekend voor een bedrag van 419.000 euro. (Belga)