‘Minimale dienstverlening is politieke zet om macht vakbonden te breken’

CD&V-onderhandelaars Pieter De Crem en Koen Geens © Belga

Volgens coformateur Kris Peeters is er bij de onderhandelaars een draagvlak voor een minimale dienstverlening, al moet de precieze formulering daarvan nog wel worden uitgewerkt. Volgens de vakbonden valt dit praktisch onmogelijk te realiseren.

CD&V, N-VA, Open VLD en MR zetten er vaart achter met de bespreking van de formatienota. De onderhandelaars hebben zondagochtend tot 1.30 uur gediscussieerd over de thema’s overheidsbedrijven, ambtenaren, mobiliteit, defensie en buitenlands beleid. Zondag en maandag wordt, in tegenstelling tot wat eerder werd aangekondigd, niet vergaderd. “We hebben besloten gewoon zaterdag wat langer te onderhandelen”, zegt coformateur Kris Peeters.

Volgens de CD&V’er is de sfeer rond de tafel uitstekend en waren de partijen het zaterdag eens over het principe van een minimale dienstverlening voor het openbaar vervoer. “Het gaat natuurlijk nog maar om een eerste lezing van de nota”, zegt Peeters. “De precieze formulering moet nog op papier worden gezet.”

Vakbonden: ‘Onmogelijk te realiseren’

De vakbonden vinden een een opgelegde minimale dienstverlening een inbreuk op het stakingsrecht. Luc Hamelinck van het ACV spreekt van ‘een politieke zet om de macht van de vakbonden te breken en stakingen onmogelijk te maken’. “De bonden hebben de afgelopen jaren geprobeerd de sociale conflicten zo veel mogelijk te vermijden”, zegt Hamelinck aan de Vrt.

Volgens de socialistische vakbond komt de veiligheid in het gedrang. “Je kan niet verwachten dat je met minstens de helft minder mensen dezelfde veiligheid kan garanderen”, aldus zegt Chris Reniers van ACOD. “Bovendien is ons spoornet zo uitgebouwd dat dat praktisch ook onmogelijk te realiseren valt. Dus je geeft de reizigers een vals beeld dat er zelfs met een staking toch nog veilig treinen zullen rijden.”

Dinsdag snijden de onderhandelaars de begroting aan, een thema dat nu nog in werkgroepen wordt voorbereid. Volgens Peeters zal dan een versnelling hoger worden geschakeld. “Vanaf dinsdag kan het echt avond- en nachtwerk worden”, waarschuwt hij. (Belga/TE)

Partner Content