Het cassatiearrest komt er nadat een chauffeur in 2014 een rijverbod gekregen had, omdat hij met 93 kilometer per uur geflitst was in de bebouwde kom. De rechter baseerde zich voor die uitspraak op de gemeten snelheid, niet op de gecorrigeerde (87 km/u). Omdat niet alle meettoestellen correct zijn en om discussie daarover te vermijden, wordt er een foutenmarge gehanteerd. Alleen mochten rechters tot nu toe kiezen welk van beide snelheden ze als uitgangspunt namen. De meerderheid baseerde zich weliswaar op de gecorrigeerde snelheid, maar "strenge" politierechters als Peter D'Hondt en Mireille Schreurs deden dat niet, uit principe. Door de uitspraak van Cassatie zullen ze dat in de toekomst wel moeten doen. Gevolg is dat er allicht minder rijverboden uitgesproken zullen worden. (Belga)

Het cassatiearrest komt er nadat een chauffeur in 2014 een rijverbod gekregen had, omdat hij met 93 kilometer per uur geflitst was in de bebouwde kom. De rechter baseerde zich voor die uitspraak op de gemeten snelheid, niet op de gecorrigeerde (87 km/u). Omdat niet alle meettoestellen correct zijn en om discussie daarover te vermijden, wordt er een foutenmarge gehanteerd. Alleen mochten rechters tot nu toe kiezen welk van beide snelheden ze als uitgangspunt namen. De meerderheid baseerde zich weliswaar op de gecorrigeerde snelheid, maar "strenge" politierechters als Peter D'Hondt en Mireille Schreurs deden dat niet, uit principe. Door de uitspraak van Cassatie zullen ze dat in de toekomst wel moeten doen. Gevolg is dat er allicht minder rijverboden uitgesproken zullen worden. (Belga)