Bij drie kwart van de ongevallen aan overwegen was een wegvoertuig betrokken. Daarbij vielen vier doden. Er waren voorts negen ongevallen met zogenoemde zwakke weggebruikers, die leidden tot vijf overlijdens (drie fietsers en twee voetgangers). De meeste ongevallen gebeuren tijdens de spitsuren en met mensen die in de buurt van de overweg wonen. Zij denken verkeerdelijk dat ze de lokale situatie wel kennen. De verkeersregels niet respecteren en onvoorzichtig gedrag zijn sowieso de belangrijkste oorzaken van ongevallen aan overwegen. Infrabel probeert het bewustzijn voor de gevaren te verhogen door onder meer sensibiliseringscampagnes en veiligheidslessen in scholen. Ook worden overwegen gemoderniseerd of afgeschaft, door ze te vervangen door een brug, tunnel, parallelweg... Sinds de oprichting van Infrabel in 2005 werden 359 overwegen afgeschaft (24 vorig jaar). Er zijn er nu nog 1.713. De 1.429 overwegen aan publieke wegen krijgen vanaf de zomer elk een "identiteitskaart": een sticker met onder meer het overwegnummer en het adres. Zo zal er bij incidenten sneller gereageerd kunnen worden. (Belga)