Sinds juni 2018 sluiten alle deuren van de trein 30 seconden voor het vertrek, ook die van de treinbegeleider. De reizigers werden door affiches in de stations op de hoogte gebracht van de nieuwe procedure. "Vijf maanden na de wijziging van de vertrekprocedure, stelt de NMBS een duidelijke daling vast van het aantal gevallen van agressie tegen het boordpersoneel van de NMBS bij het vertrek van de trein", antwoordde minister Bellot. "Voor de invoering van deze procedure bedroeg het aantal gevallen van agressie bij het vertrek van de trein gemiddeld elf per maand. Sinds 10 juni 2018 is dit gemiddelde gedaald tot vijf gevallen." Volgens NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman is het aantal gevallen van agressie gedaald omdat de procedure nu duidelijker is. "Dertig seconden voor het vertrekuur sluiten de deuren, ook die van de treinbegeleider. Vroeger bleef die deur nog open, maar kon je als reiziger ook al niet meer opstappen. Dat zorgde voor onduidelijkheid bij de reizigers, wat leidde tot discussies die konden uitmonden in agressie", aldus Temmerman. "De nieuwe procedure is dus duidelijker én veiliger." Bellot voegt nog toe dat NMBS aan een project werkt voor een bijkomende stap in de procedure tegen 2020. "We blijven de procedure verbeteren en verfijnen", aldus Temmerman. (Belga)

Sinds juni 2018 sluiten alle deuren van de trein 30 seconden voor het vertrek, ook die van de treinbegeleider. De reizigers werden door affiches in de stations op de hoogte gebracht van de nieuwe procedure. "Vijf maanden na de wijziging van de vertrekprocedure, stelt de NMBS een duidelijke daling vast van het aantal gevallen van agressie tegen het boordpersoneel van de NMBS bij het vertrek van de trein", antwoordde minister Bellot. "Voor de invoering van deze procedure bedroeg het aantal gevallen van agressie bij het vertrek van de trein gemiddeld elf per maand. Sinds 10 juni 2018 is dit gemiddelde gedaald tot vijf gevallen." Volgens NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman is het aantal gevallen van agressie gedaald omdat de procedure nu duidelijker is. "Dertig seconden voor het vertrekuur sluiten de deuren, ook die van de treinbegeleider. Vroeger bleef die deur nog open, maar kon je als reiziger ook al niet meer opstappen. Dat zorgde voor onduidelijkheid bij de reizigers, wat leidde tot discussies die konden uitmonden in agressie", aldus Temmerman. "De nieuwe procedure is dus duidelijker én veiliger." Bellot voegt nog toe dat NMBS aan een project werkt voor een bijkomende stap in de procedure tegen 2020. "We blijven de procedure verbeteren en verfijnen", aldus Temmerman. (Belga)