Zestien jaar nadat er voor het eerst werd gesproken over samenwerking, zitten de militaire luchtverkeersleiders die tot nu toe werkten vanuit Semmerzake (Gavere), naast hun collega's van skeyes in Steenokkerzeel. Maar elk behoudt zijn statuut en taken, zo werd maandag meermaals benadrukt. Het is niet de bedoeling dat militaire luchtverkeersleiders passagiersvliegtuigen gaan begeleiden. "En in alle akkoorden staat dat militaire luchtverkeersleiders niét ingezet kunnen worden bij stakingen van de luchtverkeersleiders van skeyes", aldus Johan Decuyper, de CEO van skeyes. Hij antwoordde daarmee ook op een pamflettenactie van enkele vakbonden aan de ingang van de luchtverkeersleider maandagochtend. De voordelen van het samenhokken zijn onder meer dat de communicatielijnen tussen de luchtverkeersleiders korter worden. Zo zal het militaire luchtruim sneller vrijgegeven kunnen worden wanneer legeroperaties voorbij zijn. Passagiersvliegtuigen zullen dus vaker zonder omweg rond het militaire luchtruim naar hun bestemming kunnen vliegen. Ze besparen brandstof en het milieu vaart er wel bij, klonk het. Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) noemde de samenhuizing een startmoment. "Er zijn nog vele stappen te gaan om tot een doorgedreven integratie te komen de volgende jaren", stelde hij. Zo is nog meer samenwerking mogelijk bij ondersteunende diensten, zoals de meteo en de vluchtinformatie. "Maar er zijn op dit moment geen plannen om de statuten van civiele en militaire luchtverkeersleiders te integreren", benadrukte luchtmachtchef Frederik Vansina nog eens. De opstart van de militaire luchtverkeersleiders in Steenokkerzeel werd gevierd met een fly-by van vier F-16-toestellen. (Belga)