Het correct en stevig vastzetten van de lading zorgt voor stabiliteit en veiligheid van de gebruikte voertuigen, maar draagt ook bij tot een verbeterde verkeersveiligheid. Daarom voert de geïntegreerde politie, samen met de Vlaamse wegeninspectie, acht keer per jaar controles uit op het vrachtverkeer. De gebreken gaan van helemaal geen zekering tot het gebruik van ongeschikte of versleten zekeringsmiddelen. "Tijdens de verkeersinformatie horen we nog te vaak de waarschuwing voor verloren ladingen en voorwerpen die rondslingeren op de (autosnel)wegen. In de meest extreme gevallen blokkeren verloren ladingen of gekantelde voertuigen het verkeer urenlang met onnodige files tot gevolg", aldus de politie. "Soms zijn ook andere weggebruikers slachtoffer doordat ze schade lijden, of zelfs een lichamelijk letsel oplopen. Half augustus kwam in Oost-Vlaanderen nog een man om het leven toen hij een lading op zich kreeg vanop een voorbijrijdende vrachtwagen, een andere man werd zwaargewond." Tijdens de controles blijken de bestuurders vaak aan te geven dat ze niet echt op de hoogte zijn van de verplichtingen en richtlijnen. Ladingzekering vormt nochtans een onderdeel van de verplichte opleidingen tot het behouden van de beroepsbekwaamheid als vrachtwagenchauffeur. De wetgeving voorziet dan ook boetes van 75 tot 1.000 euro per vastgestelde inbreuk, maar hoofddoel blijft het bevorderen van de verkeersveiligheid. De controlerende diensten informeren de bestuurders over de gevaren en leggen hen uit hoe ze zich beter kunnen beveiligen. Vooraleer ze terug in het verkeer gestuurd worden, moeten de vastgestelde gebreken verholpen zijn. (Belga)

Het correct en stevig vastzetten van de lading zorgt voor stabiliteit en veiligheid van de gebruikte voertuigen, maar draagt ook bij tot een verbeterde verkeersveiligheid. Daarom voert de geïntegreerde politie, samen met de Vlaamse wegeninspectie, acht keer per jaar controles uit op het vrachtverkeer. De gebreken gaan van helemaal geen zekering tot het gebruik van ongeschikte of versleten zekeringsmiddelen. "Tijdens de verkeersinformatie horen we nog te vaak de waarschuwing voor verloren ladingen en voorwerpen die rondslingeren op de (autosnel)wegen. In de meest extreme gevallen blokkeren verloren ladingen of gekantelde voertuigen het verkeer urenlang met onnodige files tot gevolg", aldus de politie. "Soms zijn ook andere weggebruikers slachtoffer doordat ze schade lijden, of zelfs een lichamelijk letsel oplopen. Half augustus kwam in Oost-Vlaanderen nog een man om het leven toen hij een lading op zich kreeg vanop een voorbijrijdende vrachtwagen, een andere man werd zwaargewond." Tijdens de controles blijken de bestuurders vaak aan te geven dat ze niet echt op de hoogte zijn van de verplichtingen en richtlijnen. Ladingzekering vormt nochtans een onderdeel van de verplichte opleidingen tot het behouden van de beroepsbekwaamheid als vrachtwagenchauffeur. De wetgeving voorziet dan ook boetes van 75 tot 1.000 euro per vastgestelde inbreuk, maar hoofddoel blijft het bevorderen van de verkeersveiligheid. De controlerende diensten informeren de bestuurders over de gevaren en leggen hen uit hoe ze zich beter kunnen beveiligen. Vooraleer ze terug in het verkeer gestuurd worden, moeten de vastgestelde gebreken verholpen zijn. (Belga)