De werf in Hasselt is zaterdag van start gegaan met onder meer grond-, spoor- en bovenleidingswerken, en de plaatsing van enkele nieuwe wissels in het spoorrooster door werfkranen. Sinds oktober is rond het station van Hasselt al gestart met voorbereidende werken. "Het is een enorm grote werf van 1,5 km in de richting van Diest, waar we de volledige spoorinfrastructuur vernieuwen", zegt Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit. "We vereenvoudigen de spoorlijnen en de wissels, zodat treinen er vlotter aan en af kunnen rijden. Bepaalde treinen moesten er namelijk wachten door de trechter. Deze werken moeten de toegankelijkheid voor de treinen vergemakkelijken." De reizigers- en goederentreinen zullen er ook gescheiden worden en de bocht van spoorlijn 35 naar Diest en Aarschot aan de in- en uitrit van Hasselt wordt recht getrokken. Na deze grote werf kan het treinverkeer vanaf 26 april opnieuw normaal door Hasselt rijden, zowel reizigers- als goederentreinen. Het goederenverkeer moet voor eind juni, nog voor het bouwverlof, over eigen sporen kunnen rijden. De werken zullen een aanzienlijke impact hebben op het treinverkeer van en naar Hasselt, aangezien de meeste spoorlijnen onderbroken zijn. Om de hinder voor de reizigers te beperken, starten de werken bij het begin van de paasvakantie, wanneer er minder treinverkeer is. De NMBS legt een alternatieve treindienst in en zet voor verschillende treinverbindingen vervangbussen in. (Belga)

De werf in Hasselt is zaterdag van start gegaan met onder meer grond-, spoor- en bovenleidingswerken, en de plaatsing van enkele nieuwe wissels in het spoorrooster door werfkranen. Sinds oktober is rond het station van Hasselt al gestart met voorbereidende werken. "Het is een enorm grote werf van 1,5 km in de richting van Diest, waar we de volledige spoorinfrastructuur vernieuwen", zegt Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit. "We vereenvoudigen de spoorlijnen en de wissels, zodat treinen er vlotter aan en af kunnen rijden. Bepaalde treinen moesten er namelijk wachten door de trechter. Deze werken moeten de toegankelijkheid voor de treinen vergemakkelijken." De reizigers- en goederentreinen zullen er ook gescheiden worden en de bocht van spoorlijn 35 naar Diest en Aarschot aan de in- en uitrit van Hasselt wordt recht getrokken. Na deze grote werf kan het treinverkeer vanaf 26 april opnieuw normaal door Hasselt rijden, zowel reizigers- als goederentreinen. Het goederenverkeer moet voor eind juni, nog voor het bouwverlof, over eigen sporen kunnen rijden. De werken zullen een aanzienlijke impact hebben op het treinverkeer van en naar Hasselt, aangezien de meeste spoorlijnen onderbroken zijn. Om de hinder voor de reizigers te beperken, starten de werken bij het begin van de paasvakantie, wanneer er minder treinverkeer is. De NMBS legt een alternatieve treindienst in en zet voor verschillende treinverbindingen vervangbussen in. (Belga)