Meerderheid spoortop wil NMBS-Holding kwijt

© Belga

Twee van de drie toplui bij de Belgische spoorwegen, Luc Lallemand van infrastructuurbeheerder Infrabel en Marc Descheemaecker van spoorwegmaatschappij NMBS, willen af van de NMBS-Holding.

Twee van de drie toplui bij de Belgische spoorwegen, Luc Lallemand van infrastructuurbeheerder Infrabel en Marc Descheemaecker van spoorwegmaatschappij NMBS, willen af van de NMBS-Holding, of dat die zoveel mogelijk uitgekleed wordt. Dat schrijft De Standaard.

De kamercommissie Infrastructuur vroeg de drie bazen van de NMBS-groep naar hun visie over de ideale structuur, aldus De Standaard. “Iedere entiteit moet beschikken over haar eigen personeel, activa en rechtstreekse financiële mogelijkheden en moet de mogelijkheid hebben om rechtstreeks overeenkomsten af te sluiten”, luidt het advies van Lallemand.

De NMBS-Holding detacheert vandaag nog altijd personeel naar Infrabel en NMBS en zorgt voor de ICT in de twee maatschappijen, schrijft De Standaard.

Geen hiërarchie

Dat de Holding ook belast is met het beheer van de 37 grootste stations in België, is een handicap volgens Infrabel-topman Lallemand. Descheemaecker stelt dan vast dat zowat alle spoorwegondernemingen het model van twee gescheiden ondernemingen hebben aangenomen, of dat lijken te doen. Jannie Haek, de topman van de NMBS-Holding, hekelt op zijn beurt dat er binnen de groep geen hiërarchie is tussen de drie topmannen.

Volgens hem moeten Infrabel en de NMBS ook nauwer samenwerken. “Het moet niet gaan over mijn treinen en mijn sporen, maar over onze spoorwegen”, aldus Haek in de krant.

Infrabel: ‘Spreken geen voorkeur uit’

Spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel benadrukt geen voorkeur uit te spreken voor de een of andere toekomstige structuur van de NMBS-groep. “We werden geconsulteerd als expert ter zake”, meldt
woordvoerder Thomas Baeken.

Marc Descheemaecker van spoorwegmaatschappij NMBS stelde na het advies van Lallemand dan vast dat zowat alle spoorwegondernemingen het model van twee gescheiden ondernemingen hebben aangenomen, of dat lijken te doen. De aan de commissie overgemaakte nota van Infrabel “spreekt zich op geen enkel moment uit over een voorkeur voor de een of andere structuur”.

“Het toekomstig model is een politieke keuze gelinkt aan de Belgische en Europese ambities inzake de liberalisering van de spoorsector”, klinkt het bij Infrabel. (Belga/SD)


(Belga/SD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content