Het overgrote deel van de inbreuken zijn snelheidsovertredingen. Meer dan 4 miljoen keer vlamde een auto of ander voertuig vorig jaar met te veel vaart voorbij een flitspaal, mobiele controle of trajectmeting. In vergelijking met 2018 gaat het om een toename met 7,7 procent. Precieze cijfers over het aandeel buitenlandse snelheidsovertreders liggen niet voor. Toch leeft bij de wegpolitie het gevoel dat internationale chauffeurs zich stilletjesaan beter aan de snelheidsregels houden. Naast overdreven snelheid baart ook gsm-gebruik achter het stuur de federale politie zorgen. Vorig jaar werd liefst 105.002 keer een chauffeur betrapt. Na een jarenlange daling van het fenomeen - zij het een zeer lichte - betekent dit een plotse stijging van 6,3 procent tegenover 2018. Het aantal bestuurders die te veel gedronken hebben en geklist worden, schommelt al jaren rond de 50.000. Maar waar in 2017 en 2018 nog een mooie daling werd vastgesteld, was er vorig jaar een stijging met 5,3 procent. (Belga)

Het overgrote deel van de inbreuken zijn snelheidsovertredingen. Meer dan 4 miljoen keer vlamde een auto of ander voertuig vorig jaar met te veel vaart voorbij een flitspaal, mobiele controle of trajectmeting. In vergelijking met 2018 gaat het om een toename met 7,7 procent. Precieze cijfers over het aandeel buitenlandse snelheidsovertreders liggen niet voor. Toch leeft bij de wegpolitie het gevoel dat internationale chauffeurs zich stilletjesaan beter aan de snelheidsregels houden. Naast overdreven snelheid baart ook gsm-gebruik achter het stuur de federale politie zorgen. Vorig jaar werd liefst 105.002 keer een chauffeur betrapt. Na een jarenlange daling van het fenomeen - zij het een zeer lichte - betekent dit een plotse stijging van 6,3 procent tegenover 2018. Het aantal bestuurders die te veel gedronken hebben en geklist worden, schommelt al jaren rond de 50.000. Maar waar in 2017 en 2018 nog een mooie daling werd vastgesteld, was er vorig jaar een stijging met 5,3 procent. (Belga)