"Hoeveel filerecords moeten er nog sneuvelen alvorens de Vlaamse en federale regeringen inzien dat ze hun mobiliteitsbeleid over een andere boeg moeten gooien? De schade van die alsmaar groeiende files voor onze economie, ons milieu en onze gezondheid is enorm. Dit land heeft dringend investeringen nodig die ervoor zorgen dat we eindelijk de dominantie van de auto kunnen afbouwen", aldus Vandenbroucke. De politicus wil dat er volop ingezet wordt op openbaar vervoer, fiets, gedeelde mobiliteit en alternatieven voor het vrachtvervoer over de weg. "We wachten nu al 2 jaar op een nieuw investeringsplan voor NMBS en Infrabel, nadat de federale regering besliste om 3 miljard te besparen op het spoor. Het gevolg van die besparingen wordt met de dag duidelijker. Waar blijft het mobiliteitsbudget als alternatief voor de salariswagen? Zolang dat er niet is, blijft de regering de files subsidiëren." Uit het laatste "Onderzoek Verplaatsings Gedrag" bleek volgens Vandenbroucke dat het aandeel van bus en tram in de verplaatsingen van de Vlamingen met 20 procent is gezakt in 2015 (3,48% naar 2,78%). "Minister Weyts schrapte in het aanbod en verhoogde de prijzen, maar mensen willen niet meer betalen voor minder openbaar vervoer." (Belga)

"Hoeveel filerecords moeten er nog sneuvelen alvorens de Vlaamse en federale regeringen inzien dat ze hun mobiliteitsbeleid over een andere boeg moeten gooien? De schade van die alsmaar groeiende files voor onze economie, ons milieu en onze gezondheid is enorm. Dit land heeft dringend investeringen nodig die ervoor zorgen dat we eindelijk de dominantie van de auto kunnen afbouwen", aldus Vandenbroucke. De politicus wil dat er volop ingezet wordt op openbaar vervoer, fiets, gedeelde mobiliteit en alternatieven voor het vrachtvervoer over de weg. "We wachten nu al 2 jaar op een nieuw investeringsplan voor NMBS en Infrabel, nadat de federale regering besliste om 3 miljard te besparen op het spoor. Het gevolg van die besparingen wordt met de dag duidelijker. Waar blijft het mobiliteitsbudget als alternatief voor de salariswagen? Zolang dat er niet is, blijft de regering de files subsidiëren." Uit het laatste "Onderzoek Verplaatsings Gedrag" bleek volgens Vandenbroucke dat het aandeel van bus en tram in de verplaatsingen van de Vlamingen met 20 procent is gezakt in 2015 (3,48% naar 2,78%). "Minister Weyts schrapte in het aanbod en verhoogde de prijzen, maar mensen willen niet meer betalen voor minder openbaar vervoer." (Belga)