De Grote Verkeerstoets is de jaarlijkse online toets over verkeer en mobiliteit voor leerlingen uit het vijfde leerjaar van de lagere school. De inschrijvingen komen uit meer dan de helft (62 procent) van alle Vlaamse lagere scholen en dateren grotendeels van voor de coronacrisis. "Toch rekenen we erop dat heel wat van de ingeschreven leerlingen ook daadwerkelijk zullen deelnemen", aldus Werner De Dobbeleer, woordvoerder van de VSV. "Alles verloopt online, een laptop en een internetverbinding volstaan om de toets af te leggen. Voor kinderen bij wie dat niet lukt, kunnen scholen na de heropening alsnog een oplossing bieden." De Grote Verkeerstoets ondersteunt lagere scholen bij de lessen verkeerseducatie en bestaat uit 20 meerkeuzevragen rond zeven thema's: verkeerstekens, voorrang, fietsuitrusting & zichtbaarheid, gedrag & attitude, passagiers, veiligheid en positie op de weg. Met de toets peilt de VSV of leerlingen in staat zijn om belangrijke risico's voor voetgangers en fietsers te herkennen en of ze de voornaamste verkeersregels onder de knie hebben. Om hun leerlingen voor te bereiden op de toets konden leerkrachten de afgelopen maanden gebruikmaken van een leerlijn die de VSV heeft uitgewerkt. Het gaat om kant-en-klaar lesmateriaal over één thema per maand, met bijhorende online oefenvragen voor de leerlingen. Elke maand konden de leerlingen ook thuiswerk over het onderwerp samen met de ouders invullen. Op die manier werden de ouders betrokken bij de verkeerseducatie van hun kind. Onmiddellijk na het afleggen van de toets krijgen de leerlingen hun resultaat te zien. Leerkrachten kunnen voor elke deelnemer een diploma afdrukken en via een online dossier het Vlaamse gemiddelde en de resultaten van de klas opvragen, met de scores per thema en feedback bij alle vragen. Vorig jaar was de ruime helft van de leerlingen (55 pct) geslaagd voor de toets. (Belga)

De Grote Verkeerstoets is de jaarlijkse online toets over verkeer en mobiliteit voor leerlingen uit het vijfde leerjaar van de lagere school. De inschrijvingen komen uit meer dan de helft (62 procent) van alle Vlaamse lagere scholen en dateren grotendeels van voor de coronacrisis. "Toch rekenen we erop dat heel wat van de ingeschreven leerlingen ook daadwerkelijk zullen deelnemen", aldus Werner De Dobbeleer, woordvoerder van de VSV. "Alles verloopt online, een laptop en een internetverbinding volstaan om de toets af te leggen. Voor kinderen bij wie dat niet lukt, kunnen scholen na de heropening alsnog een oplossing bieden." De Grote Verkeerstoets ondersteunt lagere scholen bij de lessen verkeerseducatie en bestaat uit 20 meerkeuzevragen rond zeven thema's: verkeerstekens, voorrang, fietsuitrusting & zichtbaarheid, gedrag & attitude, passagiers, veiligheid en positie op de weg. Met de toets peilt de VSV of leerlingen in staat zijn om belangrijke risico's voor voetgangers en fietsers te herkennen en of ze de voornaamste verkeersregels onder de knie hebben. Om hun leerlingen voor te bereiden op de toets konden leerkrachten de afgelopen maanden gebruikmaken van een leerlijn die de VSV heeft uitgewerkt. Het gaat om kant-en-klaar lesmateriaal over één thema per maand, met bijhorende online oefenvragen voor de leerlingen. Elke maand konden de leerlingen ook thuiswerk over het onderwerp samen met de ouders invullen. Op die manier werden de ouders betrokken bij de verkeerseducatie van hun kind. Onmiddellijk na het afleggen van de toets krijgen de leerlingen hun resultaat te zien. Leerkrachten kunnen voor elke deelnemer een diploma afdrukken en via een online dossier het Vlaamse gemiddelde en de resultaten van de klas opvragen, met de scores per thema en feedback bij alle vragen. Vorig jaar was de ruime helft van de leerlingen (55 pct) geslaagd voor de toets. (Belga)