Straatvinken, een initiatief van Ringland, werd drie jaar geleden gelanceerd na de Antwerpse doelstelling om tegen 2030 een modal split te realiseren: nog maar de helft van het verkeer mag bestaan uit verplaatsingen met de auto of vrachtwagen. Tot 2030 wordt elk jaar geteld hoe ver het staat met die doelstelling. Wegens het grote succes van vorige edities, zal dit jaar in heel Vlaanderen geteld worden, tussen 17 en 18 uur. Dat kan met een online tool of met pen en papier. Sinds midden april schreven zich al 4.200 mensen in, meer dan een verdubbeling van vorig jaar. De inschrijvingen worden ongeveer een uur voor het tellen start, afgesloten. Naast het tellen wordt ook een verkeersleefbaarheidsbevraging uitgevoerd. Die kan door iedereen, ook niet-tellers, ingevuld worden. De bevraging zal ook peilen naar wijzigingen in het mobiliteitsgedrag door de coronacrisis. "We zijn benieuwd of deze crisis een blijvende impact zal hebben op het verkeer in de Vlaamse straten", zegt mobiliteitsdeskundige Thomas Vanoutrive, die Straatvinken ondersteunt vanuit de UAntwerpen. (Belga)

Straatvinken, een initiatief van Ringland, werd drie jaar geleden gelanceerd na de Antwerpse doelstelling om tegen 2030 een modal split te realiseren: nog maar de helft van het verkeer mag bestaan uit verplaatsingen met de auto of vrachtwagen. Tot 2030 wordt elk jaar geteld hoe ver het staat met die doelstelling. Wegens het grote succes van vorige edities, zal dit jaar in heel Vlaanderen geteld worden, tussen 17 en 18 uur. Dat kan met een online tool of met pen en papier. Sinds midden april schreven zich al 4.200 mensen in, meer dan een verdubbeling van vorig jaar. De inschrijvingen worden ongeveer een uur voor het tellen start, afgesloten. Naast het tellen wordt ook een verkeersleefbaarheidsbevraging uitgevoerd. Die kan door iedereen, ook niet-tellers, ingevuld worden. De bevraging zal ook peilen naar wijzigingen in het mobiliteitsgedrag door de coronacrisis. "We zijn benieuwd of deze crisis een blijvende impact zal hebben op het verkeer in de Vlaamse straten", zegt mobiliteitsdeskundige Thomas Vanoutrive, die Straatvinken ondersteunt vanuit de UAntwerpen. (Belga)