Zo'n 1.500 tieners kwamen op de laatste dag van de krokusvakantie vanachter hun smartphone of computer en trokken naar de evenementenhal Waagnatie. Daar vonden voor de tweede keer de Belgian Tube Days plaats. Veel Nederlandse jongeren ook, wat niet hoeft te verwonderen. Vlogging - videoblogging - is in Nederland al een stuk populairder. De bekendste aanwezige noorderbuur was Gio, een YouTuber met meer dan 600.000 volgers. Met de Mechelaar UnaGize (meer dan 275.000 abonnees) had het evenement ook een Belgische klepper van formaat. Naast nog heel wat andere bloggers was ook de 11-jarige Emma Keuven (Nederland, 35.000 volgers) van de partij. De jongeren vertellen op hun blogs onder meer over dagelijkse gedachten, grappen of bezigheden zoals gamen, eten, uitstapjes, beauty of mode. Ze worden daarvoor niet zelden gesponsord, onder meer via "product placement". "Dit zijn de nieuwe popsterren zoals Justin Bieber", zegt organisator Dirk Timmerman van muzieklabel CNR Records, die de Belgische vlogscene van de grond wil krijgen. "Tieners kijken niet meer naar soaps of Het Journaal, maar kijken op het tweede scherm naar YouTube. Ze hebben ook een drukke agenda, met de sport- of jeugdclub en dan is de smartphone met internet erg handig." Het ging om de tweede editie. De organisatie hoopt over 5 jaar te kunnen groeien tot zo'n 10.000 bezoekers op één jaarlijkse editie. (Belga)

Zo'n 1.500 tieners kwamen op de laatste dag van de krokusvakantie vanachter hun smartphone of computer en trokken naar de evenementenhal Waagnatie. Daar vonden voor de tweede keer de Belgian Tube Days plaats. Veel Nederlandse jongeren ook, wat niet hoeft te verwonderen. Vlogging - videoblogging - is in Nederland al een stuk populairder. De bekendste aanwezige noorderbuur was Gio, een YouTuber met meer dan 600.000 volgers. Met de Mechelaar UnaGize (meer dan 275.000 abonnees) had het evenement ook een Belgische klepper van formaat. Naast nog heel wat andere bloggers was ook de 11-jarige Emma Keuven (Nederland, 35.000 volgers) van de partij. De jongeren vertellen op hun blogs onder meer over dagelijkse gedachten, grappen of bezigheden zoals gamen, eten, uitstapjes, beauty of mode. Ze worden daarvoor niet zelden gesponsord, onder meer via "product placement". "Dit zijn de nieuwe popsterren zoals Justin Bieber", zegt organisator Dirk Timmerman van muzieklabel CNR Records, die de Belgische vlogscene van de grond wil krijgen. "Tieners kijken niet meer naar soaps of Het Journaal, maar kijken op het tweede scherm naar YouTube. Ze hebben ook een drukke agenda, met de sport- of jeugdclub en dan is de smartphone met internet erg handig." Het ging om de tweede editie. De organisatie hoopt over 5 jaar te kunnen groeien tot zo'n 10.000 bezoekers op één jaarlijkse editie. (Belga)