Afgelopen nacht heeft het op de meeste plaatsen in ons land gevroren, met temperaturen tot wel -5 graden. VAB waarschuwde gisteren al voor mogelijke startproblemen en zette daarom 20 procent extra personeel in op de alarmcentrale. "Het is niet superdruk, maar op onze alarmcentrale kwamen er toch al 15 procent meer oproepen binnen dan op een gemiddelde maandag in september. En toen waren de huidige coronamaatregelen nog niet eens van kracht en was thuiswerk nog geen verplichting", vertelt woordvoerster Joni Junes. Normaal gezien gaat het in 33 procent van de oproepen over startproblemen, maar maandagochtend werd er in drie op de vier telefoons melding gemaakt van start- of batterijproblemen. VAB verwacht in de komende dagen nog meer startproblemen dan anders. Om probleemloos te kunnen starten, heeft een wagen een batterij nodig die voor minstens 75 procent is opgeladen. De vrieskou zorgt ervoor dat de batterij slechts twee derde van de capaciteit kan benutten. Bij lage temperaturen stijgt namelijk de weerstand in de batterij en daardoor gaat het chemische proces langzamer. Bovendien wordt motorolie stroperig bij lage temperaturen, en worden er dus ook "hogere eisen" gesteld aan het starten van de motor. (Belga)

Afgelopen nacht heeft het op de meeste plaatsen in ons land gevroren, met temperaturen tot wel -5 graden. VAB waarschuwde gisteren al voor mogelijke startproblemen en zette daarom 20 procent extra personeel in op de alarmcentrale. "Het is niet superdruk, maar op onze alarmcentrale kwamen er toch al 15 procent meer oproepen binnen dan op een gemiddelde maandag in september. En toen waren de huidige coronamaatregelen nog niet eens van kracht en was thuiswerk nog geen verplichting", vertelt woordvoerster Joni Junes. Normaal gezien gaat het in 33 procent van de oproepen over startproblemen, maar maandagochtend werd er in drie op de vier telefoons melding gemaakt van start- of batterijproblemen. VAB verwacht in de komende dagen nog meer startproblemen dan anders. Om probleemloos te kunnen starten, heeft een wagen een batterij nodig die voor minstens 75 procent is opgeladen. De vrieskou zorgt ervoor dat de batterij slechts twee derde van de capaciteit kan benutten. Bij lage temperaturen stijgt namelijk de weerstand in de batterij en daardoor gaat het chemische proces langzamer. Bovendien wordt motorolie stroperig bij lage temperaturen, en worden er dus ook "hogere eisen" gesteld aan het starten van de motor. (Belga)