Jazz Middelheim kiest sinds het afscheid van 'festivalpeter' Toots Thielemans steeds vaker voor een of meerdere grote namen op de affiche waar je niet (volledig) het label jazz kan opplakken en dat is bij deze jubileumeditie niet anders. Zowel vrijdag als zaterdag was een groot deel van het talrijke publiek ook duidelijk speciaal daarvoor naar Park Den Brandt afgezakt. Vooral vrijdag zorgde dat bij Ludovico Einaudi, net als bij zijn landgenoot Paolo Conté in 2012, voor een betoverende sfeer en een volgepakt terrein. Zaterdag kwam Patti Smith af en toe als een olifant in een porseleinkast over door met een reeks rocknummers te eindigen (Gloria, Because The Night, When Doves Cry en People Have The Power passeerden de revue), het publiek op te roepen zich vooral niet te veel van de zitjes in de tent aan te trekken en sporadisch wat krachttermen te uiten. Ze bracht echter ook een ode aan de overleden jazzlegende Ornette Coleman, in navolging van een tributeconcert met Colemans zoon Denardo eerder op de avond. De tweede festivaldag werd voorts onder meer gekleurd door 'artist in residence' Avishai Cohen, drummer Eric Thielemans en het Nederlandse ICP Orchestra, dat een mix bracht van eigen werk en een overzicht van de jazzgeschiedenis, met knipogen naar klassieke muziek. (Belga)

Jazz Middelheim kiest sinds het afscheid van 'festivalpeter' Toots Thielemans steeds vaker voor een of meerdere grote namen op de affiche waar je niet (volledig) het label jazz kan opplakken en dat is bij deze jubileumeditie niet anders. Zowel vrijdag als zaterdag was een groot deel van het talrijke publiek ook duidelijk speciaal daarvoor naar Park Den Brandt afgezakt. Vooral vrijdag zorgde dat bij Ludovico Einaudi, net als bij zijn landgenoot Paolo Conté in 2012, voor een betoverende sfeer en een volgepakt terrein. Zaterdag kwam Patti Smith af en toe als een olifant in een porseleinkast over door met een reeks rocknummers te eindigen (Gloria, Because The Night, When Doves Cry en People Have The Power passeerden de revue), het publiek op te roepen zich vooral niet te veel van de zitjes in de tent aan te trekken en sporadisch wat krachttermen te uiten. Ze bracht echter ook een ode aan de overleden jazzlegende Ornette Coleman, in navolging van een tributeconcert met Colemans zoon Denardo eerder op de avond. De tweede festivaldag werd voorts onder meer gekleurd door 'artist in residence' Avishai Cohen, drummer Eric Thielemans en het Nederlandse ICP Orchestra, dat een mix bracht van eigen werk en een overzicht van de jazzgeschiedenis, met knipogen naar klassieke muziek. (Belga)