Als gevolg van de liberalisering van de spoormarkt in Europa werd de Belgische spoorwegmaatschappij in 2005 in drie stukken geknipt: een vervoersmaatschappij (NMBS), een infrastructuurbeheerder (Infrabel) en de NMBS-holding. De bevoegdheidsverdeling tussen de entiteiten werkt echter niet. In het regeerakkoord staat daarom dat er een nieuwe structuur komt. Minister Magnette heeft nu een nota klaar, met daarin twee voorstellen. De minister zelf zou de voorkeur geven aan een tweedeling met een spoorwegmaatschappij NMBS en een infrastructuurbeheerder Infrabel. Er zou wel nog een soort servicemaatschappij kunnen komen die voor beide maatschappijen als sociaal secretariaat kan werken. De tweede piste bestaat erin om de spoorwegen onder een holding te brengen met daaronder een pak werkmaatschappijen. De vakbonden vinden de tweeledige structuur geen goed idee. (MUA)

Als gevolg van de liberalisering van de spoormarkt in Europa werd de Belgische spoorwegmaatschappij in 2005 in drie stukken geknipt: een vervoersmaatschappij (NMBS), een infrastructuurbeheerder (Infrabel) en de NMBS-holding. De bevoegdheidsverdeling tussen de entiteiten werkt echter niet. In het regeerakkoord staat daarom dat er een nieuwe structuur komt. Minister Magnette heeft nu een nota klaar, met daarin twee voorstellen. De minister zelf zou de voorkeur geven aan een tweedeling met een spoorwegmaatschappij NMBS en een infrastructuurbeheerder Infrabel. Er zou wel nog een soort servicemaatschappij kunnen komen die voor beide maatschappijen als sociaal secretariaat kan werken. De tweede piste bestaat erin om de spoorwegen onder een holding te brengen met daaronder een pak werkmaatschappijen. De vakbonden vinden de tweeledige structuur geen goed idee. (MUA)