Paul Magnette (PS) pleit voor verbod op reclame gericht op kinderen

Paul Magnette (PS). © Belga
Tex Van berlaer
Tex Van berlaer Journalist Knack

Als het van PS-voorzitter Paul Magnette afhangt, mogen adverteerders zich niet langer specifiek tot kinderen richten.

Dat zegt Paul Magnette in een interview dat deze week in Knack verschijnt naar aanleiding van zijn nieuwe boek, La vie large. Daarin pleit de voorzitter van de Parti Socialiste voor een verbod op álle reclame die zich specifiek tot kinderen richt.

‘Kinderen zijn een kwetsbare groep, maar ze kunnen uiteraard niets zelf kopen. Om bij de ouders te raken, viseren de adverteerders de kinderen’, aldus Magnette. ‘Het is geen toeval dat je aan de kassa van de supermarkten alleen maar snoep vindt.’

De Franstalige socialist noemt reclame voor kinderen ‘vaak de slechtste reclame die er is’.

Magnette: ‘Ik denk aan een bepaald boterhambeleg – ik noem geen namen – dat leidt tot overgewicht bij kinderen én dat gebruikmaakt van palmolie, waarvoor de wouden in Indonesië gekapt worden.’

Frank Vandenbroucke

Het pleidooi komt niet helemaal uit de lucht vallen. Vorige week vroeg de Hoge Gezondheidsraad al om reclamespots voor ongezonde voeding gericht op kinderen te verbieden van 6 uur ’s ochtends tot 23 uur ’s avonds.

Uit Europees onderzoek uit 2017 bleek dat een kind in de Europese Unie tussen 4 en 17 jaar per dag gemiddeld aan bijna 5 televisiespots voor ongezonde voeding werd blootgesteld.

Ook minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit) denkt hardop na over strengere maatregelen, waaronder een verbod. ‘Ik sta dus niet alleen’, zegt Magnette.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content