Begin december vorig jaar kondigde de Brusselse regering, onder leiding van minister-president Rudi Vervoort (PS), een kilometerheffing aan voor wie als automobolist de hoofdstad binnenrijdt. Het plan bestond erin dat het Brusselse gewest de slimme kilometerheffing vanaf 2022 zou invoeren.

Na de beslissing van de Brusselse regering stak een storm van kritiek op in Vlaanderen, maar ook in Wallonië. Net zoals Open VLD en SP.A in de Vlaamse meerderheid, verzet ook de PS in Wallonië zich tegen de heffing.

'Uit de contacten die ik had met mijn Brusselse vrienden heb ik begrepen dat de Brusselse kilometerheffing voor de volgende legislatuur gepland is. We hebben dus tijd', aldus de PS-voorzitter zaterdag in een interview met L'Echo.

Volgens Magnette mogen de lage inkomens en 'zij die zich met niet veel anders dan met de auto kunnen verplaatsen' niet geraakt worden door de kilometerheffing. 'Er is dus een lange voorbereidingsperiode nodig opdat iedereen zich kan aanpassen', zegt hij.

De PS-voorzitter wil dat de effecten van de stadstol eerst uitvoerig worden bestudeerd. Zo wordt onder meer gevreesd dat bepaalde bedrijven zullen vertrekken uit de hoofdstad om aan de kilometerheffing te ontsnappen. Mogelijk zijn er daardoor ook negatieve gevolgen voor de tewerkstelling in Brussel.

Vervoort wil verder overleg

De Brusselse minister-president Rudi Vervoort (PS) blijkt het alvast niet eens te zijn met de uitlatingen van Magnette over de stadstol. 'De Brusselse regering heeft een project ingediend voor deze legislatuur, we zetten het overleg verder', luidt de reactie op het kabinet van Vervoort.

Vervoort wijst erop dat het project is opgenomen in het Brusselse regeerakkoord. 'In december heeft de Brusselse regering een model voorgesteld dat ter overleg zou worden voorgelegd. Na een vergadering van het Overlegcomité werd het Brussels gewest gevraagd een werkmodel in te dienen om die gesprekken aan te vatten. Einde maart zal een eerste evaluatie worden gemaakt', klinkt het.

Begin december vorig jaar kondigde de Brusselse regering, onder leiding van minister-president Rudi Vervoort (PS), een kilometerheffing aan voor wie als automobolist de hoofdstad binnenrijdt. Het plan bestond erin dat het Brusselse gewest de slimme kilometerheffing vanaf 2022 zou invoeren.Na de beslissing van de Brusselse regering stak een storm van kritiek op in Vlaanderen, maar ook in Wallonië. Net zoals Open VLD en SP.A in de Vlaamse meerderheid, verzet ook de PS in Wallonië zich tegen de heffing. 'Uit de contacten die ik had met mijn Brusselse vrienden heb ik begrepen dat de Brusselse kilometerheffing voor de volgende legislatuur gepland is. We hebben dus tijd', aldus de PS-voorzitter zaterdag in een interview met L'Echo. Volgens Magnette mogen de lage inkomens en 'zij die zich met niet veel anders dan met de auto kunnen verplaatsen' niet geraakt worden door de kilometerheffing. 'Er is dus een lange voorbereidingsperiode nodig opdat iedereen zich kan aanpassen', zegt hij. De PS-voorzitter wil dat de effecten van de stadstol eerst uitvoerig worden bestudeerd. Zo wordt onder meer gevreesd dat bepaalde bedrijven zullen vertrekken uit de hoofdstad om aan de kilometerheffing te ontsnappen. Mogelijk zijn er daardoor ook negatieve gevolgen voor de tewerkstelling in Brussel.De Brusselse minister-president Rudi Vervoort (PS) blijkt het alvast niet eens te zijn met de uitlatingen van Magnette over de stadstol. 'De Brusselse regering heeft een project ingediend voor deze legislatuur, we zetten het overleg verder', luidt de reactie op het kabinet van Vervoort.Vervoort wijst erop dat het project is opgenomen in het Brusselse regeerakkoord. 'In december heeft de Brusselse regering een model voorgesteld dat ter overleg zou worden voorgelegd. Na een vergadering van het Overlegcomité werd het Brussels gewest gevraagd een werkmodel in te dienen om die gesprekken aan te vatten. Einde maart zal een eerste evaluatie worden gemaakt', klinkt het.