Machinisten bewust door rood licht: ‘uit de lucht gegrepen’

© Belga

De machinistenbond ASTB is woedend over de nieuwe ontslagregeling. Volgens de vakbond rijden machinisten desnoods bewust door het rood licht om ontslagen te kunnen worden. Het ACV vindt een dergelijke uitspraak dan weer ‘ongehoord’.

Dat treinbestuurders in hun opzeg bewust door een rood licht rijden om sneller ontslagen te worden door de spoorwegen, is volgens de vakbond ACV-Transcom “uit de lucht gegrepen”. Dat zegt de christelijke spoorbond in reactie op de bewuste stelling van het ASTB, een kleine machinistenvakbond.

“Het is ongehoord dat men op die manier de beroepsfierheid en correctheid aantast, en dat dit gebeurd door iemand die zegt de treinbestuurders te vertegenwoordigen”, zegt Luc Piens van ACV Transcom. Dat treinbestuurders zichzelf en de reizigers op dergelijke wijze in gevaar zouden brengen, is “uit de lucht gegrepen” en brengt hen in diskrediet, klinkt het nog. “Het is incorrect om zoiets te lanceren en te durven zeggen.”

Kotsbeu

Het ASTB hekelt de nieuwe regeling voor opzegtermijnen van een treinbestuurder. Wie als machinist minder dan 10 jaar in dienst is en van job of werkgever wil veranderen, moet niet langer een maand, maar nog een heel jaar aan het werk blijven, zo schrijft de krant Het Nieuwsblad. De NMBS wil op die manier een leegloop van machinisten tegengaan. Die leegloop komt door de hoge werkdruk. De regeling geldt enkel voor machinisten, voor de overige 30.000 werknemers bij de NMBS en Infrabel verandert er niets. Een aantal treinbestuurders zou al naar de Raad van State zijn getrokken.

“We worden het kotsbeu”, zegt Jorge Vanhove van ASTB. “Sommige ­machinisten rijden desnoods bewust door het rood om zo sneller ontslagen te worden.” Dit is een heel ongezonde situatie, aldus de vakbond die een herziening van de regeling vraagt. ASTB sluit bovendien stakingsacties niet uit.

‘We kunnen niet anders’

Volgens de bond rijden er nu een honderdtal machinisten gedwongen en tegen hun zin met de trein omdat ze bijvoorbeeld aan de slag willen gaan in een andere sector of willen overstappen naar een concurrerende spoormaatschappij, zoals DB Schenker of Crossrail. “Tegen hun nieuwe werkgever moeten ze zeggen dat die een jaar moet wachten. Dat is toch niet realistisch”, zegt Vanhove.

“We kunnen niet anders dan zo’n regeling ­invoeren”, reageert HR Rail, de personeelsdienst van het spoor, op de commotie. De NMBS geeft elke machinist een opleiding van 15 maanden. “Dat kost 45.000 euro, die investering willen we niet in rook zien opgaan.” (TE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content