De Duitse luchtvaartgroep en haar dochters - waaronder ook Brussels Airlines - willen de coronacrisis doorstaan met ongeziene besparingsmaatregelen. Lufthansa houdt bijna zijn hele vloot aan de grond, vraagt tijdelijke werkloosheid aan voor tienduizenden werknemers en vraagt miljarden aan staatssteun. Volgens Spohr verkeert Lufthansa - wat omzet betreft het grootste luchtvaartconcern in Europa - momenteel in een "noodtoestand". In de komende weken zijn slechts vijftig vluchten per dag gepland. "Het vluchtplan van 1955 zag er uit zoals we de komende weken vliegen", aldus de topman. Zowat 700 van de 763 vliegtuigen van de groep staan aan de grond. In thuisbasis Frankfurt is daardoor zelfs een landingsbaan op de luchthaven geblokkeerd. Enkel het vrachtvervoer doet het nog goed. Dochter Lufthansa Cargo draait momenteel op volle toeren. "De vraag neemt dagelijks toe", aldus Spohr. De topman wil nog geen voorspellingen doen over het hoogseizoen in de zomer. Hij zegt wel dat het het doel is van het concern om alle 140.000 werknemers aan boord te houden. Ondertussen probeert de directie voldoende cash bij te houden: aandeelhouders moeten afzien van dividenden en bonussen zullen waarschijnlijk in aandelen worden uitbetaald. Lufthansa heeft zich ook verzekerd van nieuwe kredieten en beschikt volgens Spohr zo over 5,1 miljard euro aan liquide middelen. Bovendien zou de groep vliegtuigen ter waarde van 10 miljard euro als onderpand kunnen geven aan banken. "Onze balans is sterker dan die van bijna al onze concurrenten", aldus de topman. Hoelang de luchtvaartsector de gevolgen van de coronacrisis nog zal ondervinden, daar wil de Lufthansa-directie geen voorspellingen over doen. "We weten alleen dat we het langer zullen uithouden dan andere", zegt Spohr. (Belga)

De Duitse luchtvaartgroep en haar dochters - waaronder ook Brussels Airlines - willen de coronacrisis doorstaan met ongeziene besparingsmaatregelen. Lufthansa houdt bijna zijn hele vloot aan de grond, vraagt tijdelijke werkloosheid aan voor tienduizenden werknemers en vraagt miljarden aan staatssteun. Volgens Spohr verkeert Lufthansa - wat omzet betreft het grootste luchtvaartconcern in Europa - momenteel in een "noodtoestand". In de komende weken zijn slechts vijftig vluchten per dag gepland. "Het vluchtplan van 1955 zag er uit zoals we de komende weken vliegen", aldus de topman. Zowat 700 van de 763 vliegtuigen van de groep staan aan de grond. In thuisbasis Frankfurt is daardoor zelfs een landingsbaan op de luchthaven geblokkeerd. Enkel het vrachtvervoer doet het nog goed. Dochter Lufthansa Cargo draait momenteel op volle toeren. "De vraag neemt dagelijks toe", aldus Spohr. De topman wil nog geen voorspellingen doen over het hoogseizoen in de zomer. Hij zegt wel dat het het doel is van het concern om alle 140.000 werknemers aan boord te houden. Ondertussen probeert de directie voldoende cash bij te houden: aandeelhouders moeten afzien van dividenden en bonussen zullen waarschijnlijk in aandelen worden uitbetaald. Lufthansa heeft zich ook verzekerd van nieuwe kredieten en beschikt volgens Spohr zo over 5,1 miljard euro aan liquide middelen. Bovendien zou de groep vliegtuigen ter waarde van 10 miljard euro als onderpand kunnen geven aan banken. "Onze balans is sterker dan die van bijna al onze concurrenten", aldus de topman. Hoelang de luchtvaartsector de gevolgen van de coronacrisis nog zal ondervinden, daar wil de Lufthansa-directie geen voorspellingen over doen. "We weten alleen dat we het langer zullen uithouden dan andere", zegt Spohr. (Belga)