Vorig jaar waren er op de luchthaven van Zaventem 84.680 vliegbewegingen overdag, wat 61 procent minder is ten opzichte van de 217.114 bewegingen in 2019. De vermindering is minder uitgesproken 's nachts met 11.132 vliegbewegingen in 2020, wat neerkomt op het niveau van het jaar 1982, of 36,31 procent minder tegenover 17.479 bewegingen het jaar voordien. Wel is het maximum jaarlijks plafond van 16.000 slots tijdens de nacht hierdoor in 2020 voor het eerst gerespecteerd. Dat de terugval van het aantal vliegbewegingen alles te maken heeft met de coronacrisis, is duidelijk af te leiden uit de maandcijfers. De twee eerste maanden lag de vliegactiviteit op een normaal peil, maar vanaf maart - de eerste lockdown kwam er halfweg de maand - werd overdag een daling van 41,70 procent opgetekend. In april werden er overdag slechts 1.628 vliegbewegingen opgetekend, tegen 18.283 in april 2019. Ook in mei en juni waren er nauwelijks 20 procent van de bewegingen in vergelijking met een jaar eerder. In juli en augustus bleef de terugval rond de 60 procent om daarna weer richting de 70 procent te stijgen. Het aantal vliegbewegingen 's nachts halveerde vanaf de maand maart met een piek van 66,54 procent minder bewegingen in de maand oktober. De Federale Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel-Nationaal heeft ook een 250-tal overtredingen op de wetgeving inzake geluidsniveaus en vliegtuigtypes tijdens de nacht vastgesteld en overgemaakt aan de Federale Autoriteit van het Directoraat-generaal van Luchtvervoer. Het ging om 174 vertrekkende vluchten met een Boeing 777 Freighter van de vrachtmaatschappij AEROLOGIC. Dit vliegtuig mag geen nachtvluchten uitvoeren in Brussel-Nationaal omdat het een individueel geluidsniveau heeft van 10,7, terwijl de limiet op 8 ligt. De feiten werden overgemaakt aan het parket van Halle-Vilvoorde. Daarnaast stegen nog 74 andere vliegtuigen tijdens de nacht op ondanks het feit dat hun geluidsniveau ook boven het maximum ligt. De Ombudsdienst en de slotcoördinator hebben tenslotte aan de bevoegde Federale Autoriteit 391 gevallen gerapporteerd van vluchten die tijdens de nacht plaatsvonden (261 landingen + 130 vertrekkende vluchten), maar niet over een nachtslot beschikten. (Belga)

Vorig jaar waren er op de luchthaven van Zaventem 84.680 vliegbewegingen overdag, wat 61 procent minder is ten opzichte van de 217.114 bewegingen in 2019. De vermindering is minder uitgesproken 's nachts met 11.132 vliegbewegingen in 2020, wat neerkomt op het niveau van het jaar 1982, of 36,31 procent minder tegenover 17.479 bewegingen het jaar voordien. Wel is het maximum jaarlijks plafond van 16.000 slots tijdens de nacht hierdoor in 2020 voor het eerst gerespecteerd. Dat de terugval van het aantal vliegbewegingen alles te maken heeft met de coronacrisis, is duidelijk af te leiden uit de maandcijfers. De twee eerste maanden lag de vliegactiviteit op een normaal peil, maar vanaf maart - de eerste lockdown kwam er halfweg de maand - werd overdag een daling van 41,70 procent opgetekend. In april werden er overdag slechts 1.628 vliegbewegingen opgetekend, tegen 18.283 in april 2019. Ook in mei en juni waren er nauwelijks 20 procent van de bewegingen in vergelijking met een jaar eerder. In juli en augustus bleef de terugval rond de 60 procent om daarna weer richting de 70 procent te stijgen. Het aantal vliegbewegingen 's nachts halveerde vanaf de maand maart met een piek van 66,54 procent minder bewegingen in de maand oktober. De Federale Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel-Nationaal heeft ook een 250-tal overtredingen op de wetgeving inzake geluidsniveaus en vliegtuigtypes tijdens de nacht vastgesteld en overgemaakt aan de Federale Autoriteit van het Directoraat-generaal van Luchtvervoer. Het ging om 174 vertrekkende vluchten met een Boeing 777 Freighter van de vrachtmaatschappij AEROLOGIC. Dit vliegtuig mag geen nachtvluchten uitvoeren in Brussel-Nationaal omdat het een individueel geluidsniveau heeft van 10,7, terwijl de limiet op 8 ligt. De feiten werden overgemaakt aan het parket van Halle-Vilvoorde. Daarnaast stegen nog 74 andere vliegtuigen tijdens de nacht op ondanks het feit dat hun geluidsniveau ook boven het maximum ligt. De Ombudsdienst en de slotcoördinator hebben tenslotte aan de bevoegde Federale Autoriteit 391 gevallen gerapporteerd van vluchten die tijdens de nacht plaatsvonden (261 landingen + 130 vertrekkende vluchten), maar niet over een nachtslot beschikten. (Belga)