"Dat is haalbaar", zo zei IATA-topman Willie Walsh tijdens de bijeenkomst. Al wordt het ook een "immense uitdaging". Want de sector moet de uitstoot naar beneden krijgen terwijl de vraag naar vliegen naar verwachting zal toenemen. "Voor de luchtvaart is netto nul een gedurfde inzet. Maar het is ook een noodzaak", stelde hij. Tot nu toe hadden de honderden maatschappijen die zijn aangesloten bij IATA al beloofd om hun CO2-uitstoot in aanloop naar 2050 te halveren ten opzichte van het niveau van 2005. Maar dat ging volgens critici niet ver genoeg. Om tot CO2-neutraliteit te komen, rekent de sector onder meer op duurzame kerosine, verbeterde vliegtuigontwerpen en meer efficiëntie. De uitstoot die niet aan de bron kan worden geëlimineerd, zal worden opgevangen of gecompenseerd. Duurzamere kerosine is dus een deel van de oplossing. Net vandaag werd in de Noord-Duitse stad Werlte de eerste fabriek voor CO2-neutrale kerosine ingehuldigd. De synthetische vliegtuigbrandstof zal er worden geproduceerd op basis van water, CO2 en groene stroom. De Duitse luchtvaartgroep Lufthansa zal er de komende jaren minstens 25.000 liter per jaar afnemen, in eerste instantie voor vrachtdochter Lufthansa Cargo. (Belga)

"Dat is haalbaar", zo zei IATA-topman Willie Walsh tijdens de bijeenkomst. Al wordt het ook een "immense uitdaging". Want de sector moet de uitstoot naar beneden krijgen terwijl de vraag naar vliegen naar verwachting zal toenemen. "Voor de luchtvaart is netto nul een gedurfde inzet. Maar het is ook een noodzaak", stelde hij. Tot nu toe hadden de honderden maatschappijen die zijn aangesloten bij IATA al beloofd om hun CO2-uitstoot in aanloop naar 2050 te halveren ten opzichte van het niveau van 2005. Maar dat ging volgens critici niet ver genoeg. Om tot CO2-neutraliteit te komen, rekent de sector onder meer op duurzame kerosine, verbeterde vliegtuigontwerpen en meer efficiëntie. De uitstoot die niet aan de bron kan worden geëlimineerd, zal worden opgevangen of gecompenseerd. Duurzamere kerosine is dus een deel van de oplossing. Net vandaag werd in de Noord-Duitse stad Werlte de eerste fabriek voor CO2-neutrale kerosine ingehuldigd. De synthetische vliegtuigbrandstof zal er worden geproduceerd op basis van water, CO2 en groene stroom. De Duitse luchtvaartgroep Lufthansa zal er de komende jaren minstens 25.000 liter per jaar afnemen, in eerste instantie voor vrachtdochter Lufthansa Cargo. (Belga)