Vakbonden en werkgevers raakten het na uren onderhandelen eindelijk eens over een resem belangrijke sociale dossiers. De minimumlonen gaan omhoog en ook landingsbanen worden mogelijk vanaf 55 jaar. Brugpensioen blijft mogelijk, maar vanaf ten vroegste 60 jaar. Er kunnen ook meer fiscaalvriendelijke overuren worden gemaakt. Bij het ACV lichten onderhandelaars Mathieu Verjans en Marie-Hélène Ska deze ochtend het akkoord toe aan het nationaal bestuur. Nadien start het hele proces van consultatie van de achterban en instanties. Op 22 juni spreekt de algemene raad van het ACV zich finaal uit. Na afloop van de nachtelijke onderhandelingsmarathon gaf nationaal secretaris Mathieu Verjans alvast te kennen dat het akkoord een "verdedigbaar compromis" is. De vakbond zal de ontwerpovereenkomst voorleggen en verdedigen bij de achterban. Het ABVV juichte na afloop vooral de verhoging van de minimumlonen toe. "We hebben het onderste uit de kan gehaald. We zullen zien wat onze achterban daarvan vindt. Maar het is een evenwicht", aldus nationaal secretaris Miranda Ulens. Voor de televisiecamera's stelde Ulens anderzijds ook vast de verlaging van de SWT-leeftijd onder de 60 jaar, een eis waarmee de socialistische vakbond naar de onderhandelingstafel getrokken was, het niet gehaald heeft. De vakbond verwijst expliciet naar het oordeel van de achterban: "Het is nog altijd aan onze achterban om te oordelen over deze ontwerptekst." Ook bij de ACLVB wordt de tekst vandaag besproken op het uitvoerend comité. Het nationaal comité van de liberale vakbond zal zich eveneens op 22 juni buigen over de teksten. Voorzitter Mario Coppens sprak na afloop van de onderhandelingen van een "billijk" akkoord. Hij bestempelde de landingsbanen als een belangrijke hefboom "om aan de slag te blijven" en tegelijkertijd "toch de pensioenleeftijd makkelijker" te kunnen bereiken. Hij gaat ervan uit dat massaal gebruik zal worden gemaakt van het systeem. "Wij gaan de achterban consulteren en komen de 22ste samen. Als er een meerderheid is in het nationaal comité, zullen we het aanvaarden. Ik zal het voorstel verdedigen", voegt voorzitter Mario Coppens later telefonisch toe. Vooral de binnengehaalde verlaging van de leeftijd voor landingsbanen leefde onder de leden van de blauwe vakbond, klinkt het. Het akkoord van de drie bonden is nodig om de deal te beklinken, legt Coppens nog uit. In de Nationale Arbeidsraad (NAR) is voor de uitwerking immers een meerderheid van 90% nodig, en dat kan enkel als de drie bonden instemmen. In de NAR kunnen cao's worden gesloten door de organisaties die vertegenwoordigd zijn door minstens 90% van de leden die de werkgevers vertegenwoordigen en minstens 90% van de leden die de werknemers vertegenwoordigen. (Belga)

Vakbonden en werkgevers raakten het na uren onderhandelen eindelijk eens over een resem belangrijke sociale dossiers. De minimumlonen gaan omhoog en ook landingsbanen worden mogelijk vanaf 55 jaar. Brugpensioen blijft mogelijk, maar vanaf ten vroegste 60 jaar. Er kunnen ook meer fiscaalvriendelijke overuren worden gemaakt. Bij het ACV lichten onderhandelaars Mathieu Verjans en Marie-Hélène Ska deze ochtend het akkoord toe aan het nationaal bestuur. Nadien start het hele proces van consultatie van de achterban en instanties. Op 22 juni spreekt de algemene raad van het ACV zich finaal uit. Na afloop van de nachtelijke onderhandelingsmarathon gaf nationaal secretaris Mathieu Verjans alvast te kennen dat het akkoord een "verdedigbaar compromis" is. De vakbond zal de ontwerpovereenkomst voorleggen en verdedigen bij de achterban. Het ABVV juichte na afloop vooral de verhoging van de minimumlonen toe. "We hebben het onderste uit de kan gehaald. We zullen zien wat onze achterban daarvan vindt. Maar het is een evenwicht", aldus nationaal secretaris Miranda Ulens. Voor de televisiecamera's stelde Ulens anderzijds ook vast de verlaging van de SWT-leeftijd onder de 60 jaar, een eis waarmee de socialistische vakbond naar de onderhandelingstafel getrokken was, het niet gehaald heeft. De vakbond verwijst expliciet naar het oordeel van de achterban: "Het is nog altijd aan onze achterban om te oordelen over deze ontwerptekst." Ook bij de ACLVB wordt de tekst vandaag besproken op het uitvoerend comité. Het nationaal comité van de liberale vakbond zal zich eveneens op 22 juni buigen over de teksten. Voorzitter Mario Coppens sprak na afloop van de onderhandelingen van een "billijk" akkoord. Hij bestempelde de landingsbanen als een belangrijke hefboom "om aan de slag te blijven" en tegelijkertijd "toch de pensioenleeftijd makkelijker" te kunnen bereiken. Hij gaat ervan uit dat massaal gebruik zal worden gemaakt van het systeem. "Wij gaan de achterban consulteren en komen de 22ste samen. Als er een meerderheid is in het nationaal comité, zullen we het aanvaarden. Ik zal het voorstel verdedigen", voegt voorzitter Mario Coppens later telefonisch toe. Vooral de binnengehaalde verlaging van de leeftijd voor landingsbanen leefde onder de leden van de blauwe vakbond, klinkt het. Het akkoord van de drie bonden is nodig om de deal te beklinken, legt Coppens nog uit. In de Nationale Arbeidsraad (NAR) is voor de uitwerking immers een meerderheid van 90% nodig, en dat kan enkel als de drie bonden instemmen. In de NAR kunnen cao's worden gesloten door de organisaties die vertegenwoordigd zijn door minstens 90% van de leden die de werkgevers vertegenwoordigen en minstens 90% van de leden die de werknemers vertegenwoordigen. (Belga)