Dat is een van de maatregelen uit een verzameldecreet mobiliteit dat is goedgekeurd in het Vlaams Parlement.

De handhaving van kleine verkeersovertredingen in zones 30 en 50 is al langer een probleem. De Vlaamse regering wil daarom aan de lokale besturen de mogelijkheid geven om kleine overtredingen (tot 20 km/u te snel) te beboeten via Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS-boetes).

De boetes moeten wel vastgesteld worden door een automatische camera. De GAS-boetes moeten niet alleen zorgen voor meer financiële middelen voor de lokale besturen, men hoopt ook dat het een mentaliteitswijziging tot stand brengt.

Potpourri van regels

Dat zegt ook minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open Vld). 'Met deze maatregel worden er opnieuw meer middelen en autonomie doorgeschoven naar het lokale niveau. De lokale besturen zullen hiermee aan de slag gaan en betere handhaving zal leiden tot een mentaliteits- en gedragswijziging van bestuurders in het verkeer en dat is een goede zaak.'

De GAS-boetes voor kleine verkeersovertredingen zijn maar een van de vele maatregelen in het goedgekeurde verzameldecreet, een soort potpourri aan ingrepen op het vlak van mobiliteit en openbare werken.

Zo gaat in het decreet het gewestelijk Mobiliteitsplan op de schop en wordt dat vervangen door een mobiliteitsvisie voor de lange termijn. Daarnaast wordt ook de retributie voor laadpalen langs gewestwegen en autosnelwegen tot minstens 2025 afgeschaft. Die belasting wordt vaak gezien als een hindernis voor het plaatsen van laadpalen.

Dat is een van de maatregelen uit een verzameldecreet mobiliteit dat is goedgekeurd in het Vlaams Parlement.De handhaving van kleine verkeersovertredingen in zones 30 en 50 is al langer een probleem. De Vlaamse regering wil daarom aan de lokale besturen de mogelijkheid geven om kleine overtredingen (tot 20 km/u te snel) te beboeten via Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS-boetes). De boetes moeten wel vastgesteld worden door een automatische camera. De GAS-boetes moeten niet alleen zorgen voor meer financiële middelen voor de lokale besturen, men hoopt ook dat het een mentaliteitswijziging tot stand brengt. Dat zegt ook minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open Vld). 'Met deze maatregel worden er opnieuw meer middelen en autonomie doorgeschoven naar het lokale niveau. De lokale besturen zullen hiermee aan de slag gaan en betere handhaving zal leiden tot een mentaliteits- en gedragswijziging van bestuurders in het verkeer en dat is een goede zaak.'De GAS-boetes voor kleine verkeersovertredingen zijn maar een van de vele maatregelen in het goedgekeurde verzameldecreet, een soort potpourri aan ingrepen op het vlak van mobiliteit en openbare werken. Zo gaat in het decreet het gewestelijk Mobiliteitsplan op de schop en wordt dat vervangen door een mobiliteitsvisie voor de lange termijn. Daarnaast wordt ook de retributie voor laadpalen langs gewestwegen en autosnelwegen tot minstens 2025 afgeschaft. Die belasting wordt vaak gezien als een hindernis voor het plaatsen van laadpalen.