Donderdagochtend heeft het laatste politiek overleg over het voorkeursbesluit voor de Noord-Zuidverbinding plaatsgevonden. Dat gebeurde door Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld), Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA), gouverneur Jos Lantmeeters en burgemeester van Houthalen-Helchteren Alain Yzermans (Vooruit). De Noord-Zuidverbinding zal de bestaande infrastructuur - N74, N715 en R71 - van Overpelt tot Hasselt volgen. Daarnaast moet een sterke OV-as voor een goede oost-westverbinding zorgen, met name om enerzijds Lommel en Pelt, en anderzijds Peer en Hechtel te ontsluiten. Voor de Noord-Zuidverbinding is gekozen voor een trambus, die haalbaarder is dan een sneltram en gefaseerd kan uitgevoerd worden. De Noord-Zuid zal ook worden afgestemd met de andere Limburgse mobiliteitsprojecten Spartacus 1 en 2, de tramverbindingen tussen Hasselt en respectievelijk Maastricht en Maasmechelen. (Belga)

Donderdagochtend heeft het laatste politiek overleg over het voorkeursbesluit voor de Noord-Zuidverbinding plaatsgevonden. Dat gebeurde door Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld), Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA), gouverneur Jos Lantmeeters en burgemeester van Houthalen-Helchteren Alain Yzermans (Vooruit). De Noord-Zuidverbinding zal de bestaande infrastructuur - N74, N715 en R71 - van Overpelt tot Hasselt volgen. Daarnaast moet een sterke OV-as voor een goede oost-westverbinding zorgen, met name om enerzijds Lommel en Pelt, en anderzijds Peer en Hechtel te ontsluiten. Voor de Noord-Zuidverbinding is gekozen voor een trambus, die haalbaarder is dan een sneltram en gefaseerd kan uitgevoerd worden. De Noord-Zuid zal ook worden afgestemd met de andere Limburgse mobiliteitsprojecten Spartacus 1 en 2, de tramverbindingen tussen Hasselt en respectievelijk Maastricht en Maasmechelen. (Belga)