Zondag had stad Leuven al meegedeeld dat de samenwerkingsovereenkomst tussen de verschillende partners ondertekend was. De overeenkomst moest nog worden goedgekeurd door de Leuvense gemeenteraad, en dat is maandagavond dus gebeurd. De meerderheid stemde voor, de PVDA-, Vlaams Belang- en N-VA-fracties onthielden zich. Doel van de samenwerking is om de site in Haasrode om te bouwen tot een duurzaam bedrijventerrein. "Daarbij zetten we maximaal in op ruimtelijk rendement, mobiliteit, biodiverse vergroening, energie-efficiëntie en hernieuwbare energie", aldus Carl Devlies (CD&V), schepen van ruimtelijk beleid. De site is 190 hectare groot. In het project is ook sprake van de mogelijkheid om een treinstation te bouwen, maar dat moet nog onderhandeld worden met de NMBS. Gemeenteraadslid Bert Cornillie (sp.a) wil die onderhandelingen kracht bijzetten door te bekijken of er sporttereinen kunnen aangelegd worden op de site, bijvoorbeeld voor voetbalclub OHL. Zeger Debyser, gemeenteraadslid voor N-VA, wees erop dat er veel pendelverkeer zal ontstaan doordat er enkel plaats is voor bedrijven op de site, en geen woningen. "Als er woningen zouden komen, zou de NMBS ook meer overtuigd worden om een station te bouwen", aldus Debyser. "OHL is op dit moment geen vragende partij voor een uitbreiding van hun velden, en wonen is nu niet voorzien in het masterplan", reageerde Devlies, "maar alles kan in principe nog onderzocht worden." Ook de optie op het bouwen van een schaatsbaan en zwembad zal onderzocht worden volgens de schepen. De volgende stap in het project is de opmaak van het masterplan. Dat zal vermoedelijk in het najaar van 2022 worden afgerond. (Belga)

Zondag had stad Leuven al meegedeeld dat de samenwerkingsovereenkomst tussen de verschillende partners ondertekend was. De overeenkomst moest nog worden goedgekeurd door de Leuvense gemeenteraad, en dat is maandagavond dus gebeurd. De meerderheid stemde voor, de PVDA-, Vlaams Belang- en N-VA-fracties onthielden zich. Doel van de samenwerking is om de site in Haasrode om te bouwen tot een duurzaam bedrijventerrein. "Daarbij zetten we maximaal in op ruimtelijk rendement, mobiliteit, biodiverse vergroening, energie-efficiëntie en hernieuwbare energie", aldus Carl Devlies (CD&V), schepen van ruimtelijk beleid. De site is 190 hectare groot. In het project is ook sprake van de mogelijkheid om een treinstation te bouwen, maar dat moet nog onderhandeld worden met de NMBS. Gemeenteraadslid Bert Cornillie (sp.a) wil die onderhandelingen kracht bijzetten door te bekijken of er sporttereinen kunnen aangelegd worden op de site, bijvoorbeeld voor voetbalclub OHL. Zeger Debyser, gemeenteraadslid voor N-VA, wees erop dat er veel pendelverkeer zal ontstaan doordat er enkel plaats is voor bedrijven op de site, en geen woningen. "Als er woningen zouden komen, zou de NMBS ook meer overtuigd worden om een station te bouwen", aldus Debyser. "OHL is op dit moment geen vragende partij voor een uitbreiding van hun velden, en wonen is nu niet voorzien in het masterplan", reageerde Devlies, "maar alles kan in principe nog onderzocht worden." Ook de optie op het bouwen van een schaatsbaan en zwembad zal onderzocht worden volgens de schepen. De volgende stap in het project is de opmaak van het masterplan. Dat zal vermoedelijk in het najaar van 2022 worden afgerond. (Belga)