Al jaren ijvert MOS, een samenwerking tussen het Vlaams Departement Omgeving, de Vlaamse provincies en de VGC, voor 'outdoor education'. Uit onderzoek is immers gebleken dat buitenlessen en de keuze om meer spel en beweging in lessen te verwerken ervoor zorgen dat leerlingen beter presteren. Buiten leren speelt ook een grote rol in het motiveren van leerlingen en zorgt voor een hogere betrokkenheid. Zij beschouwen de geziene leerstof als relevanter, omdat er meer kans is tot observeren en experimenteren. Met het coronavirus kregen leerkrachten een extra stimulans om met hun klas naar buiten te trekken. In de buitenlucht is de kans op een besmetting zoals bekend aanzienlijk kleiner. Buitenactiviteiten worden daarom aangemoedigd. In een communiqué wijst MOS erop dat iedere school wel een manier kan vinden om buitenlessen in te zetten, of de school nu groot of klein is, in de stad of op het platteland ligt. Zo gaan de zesdeklassers van het Sint-Maarteninstituut in Aalst geregeld naar buiten, bijvoorbeeld voor lessen wiskunde en wereldoriëntatie. In Vinderhoute, een deelgemeente van het Oost-Vlaamse Lievegem, nam de Gemeentelijke Basisschool dan weer net haar buitenschool in gebruik. De school startte intussen een nieuw project op: het grasveld tegenover de school wordt omgetoverd tot een avontuurlijk, leerrijk speelterrein met onder meer een buitenklas en een buitenkeuken. In de Brusselse gemeente Ganshoren gaan de leerlingen van Basisschool GO! T'Overbeek donderdag dan weer bushcraften. En ook in de lerarenopleiding komt er groeiende aandacht voor buitenlessen. Dat is het geval bij de opleidingen kleuter en lager onderwijs van Howest (Brugge). (Belga)

Al jaren ijvert MOS, een samenwerking tussen het Vlaams Departement Omgeving, de Vlaamse provincies en de VGC, voor 'outdoor education'. Uit onderzoek is immers gebleken dat buitenlessen en de keuze om meer spel en beweging in lessen te verwerken ervoor zorgen dat leerlingen beter presteren. Buiten leren speelt ook een grote rol in het motiveren van leerlingen en zorgt voor een hogere betrokkenheid. Zij beschouwen de geziene leerstof als relevanter, omdat er meer kans is tot observeren en experimenteren. Met het coronavirus kregen leerkrachten een extra stimulans om met hun klas naar buiten te trekken. In de buitenlucht is de kans op een besmetting zoals bekend aanzienlijk kleiner. Buitenactiviteiten worden daarom aangemoedigd. In een communiqué wijst MOS erop dat iedere school wel een manier kan vinden om buitenlessen in te zetten, of de school nu groot of klein is, in de stad of op het platteland ligt. Zo gaan de zesdeklassers van het Sint-Maarteninstituut in Aalst geregeld naar buiten, bijvoorbeeld voor lessen wiskunde en wereldoriëntatie. In Vinderhoute, een deelgemeente van het Oost-Vlaamse Lievegem, nam de Gemeentelijke Basisschool dan weer net haar buitenschool in gebruik. De school startte intussen een nieuw project op: het grasveld tegenover de school wordt omgetoverd tot een avontuurlijk, leerrijk speelterrein met onder meer een buitenklas en een buitenkeuken. In de Brusselse gemeente Ganshoren gaan de leerlingen van Basisschool GO! T'Overbeek donderdag dan weer bushcraften. En ook in de lerarenopleiding komt er groeiende aandacht voor buitenlessen. Dat is het geval bij de opleidingen kleuter en lager onderwijs van Howest (Brugge). (Belga)