Bij de start van het nieuwe schooljaar doken opnieuw getuigenissen op over kinderen in het buitengewoon onderwijs die soms urenlang, sommigen tot meer dan 6 of 7 uur per dag, onderweg zijn met een schoolbus. De Vlaamse regering maakte intussen 1,8 miljoen euro extra vrij om de ergste problemen aan te pakken en minister van Mobiliteit Lydia Peeters werkte samen met De Lijn een plan uit dat moet vermijden dat kinderen langer dan drie uur per rit op de bus zitten. Maar die inspanningen gaan voor oppositiepartij Vooruit lang niet ver genoeg. "Voor veel kinderen volgt er geen oplossing", klinkt het. Robeyns wijst op de besparingen: "Het bijkomend budget voor De Lijn om leerlingenvervoer te organiseren, blijft al jaren constant, terwijl het aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs stijgt. Vlamingen raken niet alleen steeds moeilijker op het werk. Onze meest kwetsbare kinderen raken amper op school. Onbegrijpelijk in een welvarende regio als Vlaanderen". Robeyns en Goeman willen het probleem decretaal aanpakken zodat de regering verplicht wordt om jaarlijks voldoende middelen te voorzien. Voorlopig is er enkel een omzendbrief die het leerlingenvervoer regelt. Ouders en hun kinderen kunnen 'het recht op leerlingenvervoer' niet afdwingen. Concreet willen de parlementsleden dat de vervoersmaatschappij ten vroegste om 6u45 de leerlingen ophaalt en dat de leerlingen ten laatste 10 minuten voor aanvang van de schooldag toekomen op school. Na de lessen dienen ze ten laatste twee uur na afloop terug thuis afgezet te worden. "Een Vlaanderen waar iedereen zonder veel probleem op school raakt, dat lijkt mij toch niet zo veel gevraagd. Laten we nu eindelijk aan die vreselijke verhalen een einde maken. Op en af in pakweg twee uren lijkt mij geen overbodige luxe", besluit Goeman. (Belga)

Bij de start van het nieuwe schooljaar doken opnieuw getuigenissen op over kinderen in het buitengewoon onderwijs die soms urenlang, sommigen tot meer dan 6 of 7 uur per dag, onderweg zijn met een schoolbus. De Vlaamse regering maakte intussen 1,8 miljoen euro extra vrij om de ergste problemen aan te pakken en minister van Mobiliteit Lydia Peeters werkte samen met De Lijn een plan uit dat moet vermijden dat kinderen langer dan drie uur per rit op de bus zitten. Maar die inspanningen gaan voor oppositiepartij Vooruit lang niet ver genoeg. "Voor veel kinderen volgt er geen oplossing", klinkt het. Robeyns wijst op de besparingen: "Het bijkomend budget voor De Lijn om leerlingenvervoer te organiseren, blijft al jaren constant, terwijl het aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs stijgt. Vlamingen raken niet alleen steeds moeilijker op het werk. Onze meest kwetsbare kinderen raken amper op school. Onbegrijpelijk in een welvarende regio als Vlaanderen". Robeyns en Goeman willen het probleem decretaal aanpakken zodat de regering verplicht wordt om jaarlijks voldoende middelen te voorzien. Voorlopig is er enkel een omzendbrief die het leerlingenvervoer regelt. Ouders en hun kinderen kunnen 'het recht op leerlingenvervoer' niet afdwingen. Concreet willen de parlementsleden dat de vervoersmaatschappij ten vroegste om 6u45 de leerlingen ophaalt en dat de leerlingen ten laatste 10 minuten voor aanvang van de schooldag toekomen op school. Na de lessen dienen ze ten laatste twee uur na afloop terug thuis afgezet te worden. "Een Vlaanderen waar iedereen zonder veel probleem op school raakt, dat lijkt mij toch niet zo veel gevraagd. Laten we nu eindelijk aan die vreselijke verhalen een einde maken. Op en af in pakweg twee uren lijkt mij geen overbodige luxe", besluit Goeman. (Belga)