Internationaal staan ze voor wiskunde nog op de 17de plaats, voor wetenschappen op de 35ste. Onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) verklaarde dat de lat nu hoger moet. CD&V zegt in een reactie wat volgens haar cruciaal is, onder meer met het oog op de eindtermen. Zo moeten de leerkrachten tijd en ruimte krijgen om te differentiëren en te remediëren. Ze moeten volgens de partij nog meer expert kunnen worden in hun vakgebied. Scholen moeten daarnaast meer worden ondersteund om ouders beter te betrekken. Leerkrachten moeten voldoende vrijheid krijgen in hun onderwijsopdracht, maar het mag geen vrijblijvendheid zijn. "Vanuit een sterk HR- en kwaliteitsbeleid mag controle en opvolging", vindt de partij. (Belga)
nieuws
"Lat hoger leggen is te simpel"
(Belga) "Dat de oplossing ligt in het 'hoger leggen van de lat' is voor ons te simpel gesteld." Dat zeggen Vlaams parlementsleden Loes Vandromme en Jo Brouns van CD&V, nadat uit de vierjaarlijkse TIMSS-studie bleek dat de score voor wiskunde en wetenschappen van de leerlingen in het vierde leerjaar daalt.

Internationaal staan ze voor wiskunde nog op de 17de plaats, voor wetenschappen op de 35ste. Onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) verklaarde dat de lat nu hoger moet. CD&V zegt in een reactie wat volgens haar cruciaal is, onder meer met het oog op de eindtermen. Zo moeten de leerkrachten tijd en ruimte krijgen om te differentiëren en te remediëren. Ze moeten volgens de partij nog meer expert kunnen worden in hun vakgebied. Scholen moeten daarnaast meer worden ondersteund om ouders beter te betrekken. Leerkrachten moeten voldoende vrijheid krijgen in hun onderwijsopdracht, maar het mag geen vrijblijvendheid zijn. "Vanuit een sterk HR- en kwaliteitsbeleid mag controle en opvolging", vindt de partij. (Belga)