"Met droefheid kondigen we het einde aan van de uitbating van de enige Tu-154 die nog deel uitmaakte van de Russische burgerluchtvaart", aldus Alrosa in een persbericht. De laatste vlucht ging van de Siberische "diamanthoofdstad" Mirny naar Novossibirsk, ook in Siberië. Er waren 140 passagiers aan boord. De Tu-154, met drie motoren achteraan het toestel, vloog voor het eerst in 1968. De vliegtuigen waren lange tijd de pronkstukken in de vloot van de Russische nationale maatschappij Aeroflot. Maar omdat ze te veel brandstof verbruiken, raakten ze begin deze eeuw stilaan in onbruik. De productie werd in 2013 beëindigd; er werden meer dan duizend exemplaren van gebouwd. De Tu-154 is echter ook bekend van het hoge aantal ongevallen. Volgens het Aviation Safety Network (ASN) gebeurden er 73 ongevallen waarbij het vliegtuig definitief verloren ging. Daarbij kwamen 2.911 mensen om het leven. Het vliegtuig verdwijnt nog niet helemaal uit beeld: enkele Russische ministeries maken er nog gebruik van. (Belga)

"Met droefheid kondigen we het einde aan van de uitbating van de enige Tu-154 die nog deel uitmaakte van de Russische burgerluchtvaart", aldus Alrosa in een persbericht. De laatste vlucht ging van de Siberische "diamanthoofdstad" Mirny naar Novossibirsk, ook in Siberië. Er waren 140 passagiers aan boord. De Tu-154, met drie motoren achteraan het toestel, vloog voor het eerst in 1968. De vliegtuigen waren lange tijd de pronkstukken in de vloot van de Russische nationale maatschappij Aeroflot. Maar omdat ze te veel brandstof verbruiken, raakten ze begin deze eeuw stilaan in onbruik. De productie werd in 2013 beëindigd; er werden meer dan duizend exemplaren van gebouwd. De Tu-154 is echter ook bekend van het hoge aantal ongevallen. Volgens het Aviation Safety Network (ASN) gebeurden er 73 ongevallen waarbij het vliegtuig definitief verloren ging. Daarbij kwamen 2.911 mensen om het leven. Het vliegtuig verdwijnt nog niet helemaal uit beeld: enkele Russische ministeries maken er nog gebruik van. (Belga)