Kunstenaar Luigi de Angelis maakt jongerenopera: ‘Mijn jongste violist is 13’

'Onze voorbereiding duurt twee weken. De voorstelling zal niet perfect zijn, maar ze zal wel tintelen.' © Enrico Fedrigoli
Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe Els Van Steenberghe is theaterrecensent.

De Belgisch-Italiaanse kunstenaar Luigi De Angelis regisseert voor Muziektheater Transparant 30 jongeren in Jean-Philippe Rameaus balletopera Les Indes galantes (1735).

Wat maakt van dit werk de perfecte jongerenopera?

Luigi De Angelis: Twee zaken. Muzikaal is het een parel van een opera die veel verschillende zangers – sopranen, mezzosopranen, tenoren en baritons – aan bod laat komen. Dat is belangrijk omdat deze opera, die ik samen met dirigent Korneel Bernolet maak, bovenal bedoeld is om jonge mensen te laten proeven van de ‘machine’ die een opera is. De jongste muzikant is een dertienjarige violist, de jongste zanger is een sopraan van zeventien. Daarnaast vertelt de opera een verhaal dat een metafoor is voor het huidige Europa. Rameau en zijn librettist Louis Fuzelier voeren Hebe, de Griekse godin van de schoonheid en de jeugd, op. Zij neemt een groep jongeren mee op wereldreis. Op elke halte – in Turkije, Peru, Iran en Amerika – groeit er iets moois tussen twee ‘ongelijken’, zoals een slavin en een prins. In elk verhaal overwint uiteindelijk de liefde. Daar vallen lessen uit te trekken, dacht ik.

We willen jongeren warm maken voor een genre dat een rijke, te koesteren traditie heeft

Hoe ensceneert u die reis?

De Angelis: Als een modeshow! We voeren de opera op in Antwerpen, dé modestad van België. Bovendien nodigt deze muzikaal weelderige barokopera uit om ook op andere vlakken barok te gaan. Dus drop ik de opera in een groot modeatelier. Kostuumontwerpster Lotte Stek haalt samen met make-up- en haarartieste Rebecca Despeghel een echte tour de force uit. Elk verhaal is een andere modeshow.

Misschien kunt u de kostuums achteraf te koop aanbieden?

De Angelis: Daar heb ik nog niet over nagedacht. Wat een goed idee! (lacht)

De opera speelt amper twee keer, dus de kostuums zullen zo goed als nieuw zijn.

De Angelis: De speellijst is zo beperkt omdat een volwaardige operaproductie minstens een maand creatietijd vereist. Wij doen het in twee weken. Wij creëren een voorstelling die, door de korte repetitietijd, misschien niet perfect afgelikt is maar wél een tintelende energie bezit, en daardoor zowel de performers als de toeschouwers zal meeslepen. We willen jongeren warm maken voor een genre dat een rijke, te koesteren traditie heeft. En dat zich uitstekend leent om nieuw werk te maken dat inspeelt op de realiteit.

Wat mogen we nog van u verwachten?

De Angelis: In november regisseer ik bij Transparant de nieuwe opera Myriam. Het is een project met Els Mondelaers, een van de beste Belgische mezzosopranen. En in 2019 regisseer ik, ook bij Transparant, Orfeo van Claudio Monteverdi.

Weet u, op mijn vijfde ben ik van Brussel naar Italië verhuisd. Daar werk ik graag samen met het Teatro Comunale di Bologna – het is een van de weinige Italiaanse huizen die nieuwe operaprojecten opzetten. In Italië heb ik mijn hart verloren aan de opera: mijn moeder zette me niet voor de tv, ze nam me altijd mee naar voorstellingen! De allereerste die ik zag, was La Traviata van Verdi. Het trieste is dat ik die opvoering nog altijd kan gaan bekijken: in Italië durven ze de opera niet te vernieuwen uit angst de toeristen voor het hoofd te stoten. Dáár ligt de uitdaging voor de nieuwe generatie .

Muziektheater Transparant, Les Indes galantes, op 18 en 19/08 in deSingel, Antwerpen. Info: www.transparant.be en www.desingel.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content