Het rapport over internetregels wordt vandaag besproken in het Europees Parlement. Het is een van de drie rapporten waarmee het parlement anticipeert op een initiatief van de Europese Commissie met betrekking tot de regulering van het internet. Haar voorstel voor zo'n Digital Services Act wordt begin 2021 verwacht. Peeters vindt dat illegale online inhoud even krachtig moet worden aangepakt als illegale offline inhoud. Maar wegens de enorme hoeveelheid data en het aantal posts dat online wordt geplaatst, "is het onrealistisch te verwachten dat een rechter elke post individueel zal bekijken", zegt Peeters. Tegelijk kan het bewaken van de grens tussen illegale boodschappen en vrije meningsuiting niet aan de privésector worden uitbesteed. "Een efficiënte samenwerking moet worden gevonden." "Er moeten wettelijke verplichtingen komen over betekenisvolle transparantie, verantwoordingsplicht voor hoe platformen omgaan met de inhoud, alsook proactieve maatregelen tegen illegale inhoud", zegt Peeters, die meer Europese coördinatie wil. "Er moet een onafhankelijk EU-orgaan komen dat toeziet op de procedurele inspanningen en analyseert of de algoritmes die platformen gebruiken, illegale inhoud in voldoende mate uitfilteren." Bij de platformen moet "noodzakelijke" informatie over de algoritmen kunnen worden opgevraagd, indien nodig moeten sancties kunnen worden opgelegd. Eén algemene Europese definitie van wat illegale content nu precies is, is volgens Peeters onhaalbaar en onwenselijk. Wel hoopt hij minstens op geharmoniseerde regels die gebruikers zal toelaten hun rechten consequenter af te dwingen dan vandaag het geval is. (Belga)

Het rapport over internetregels wordt vandaag besproken in het Europees Parlement. Het is een van de drie rapporten waarmee het parlement anticipeert op een initiatief van de Europese Commissie met betrekking tot de regulering van het internet. Haar voorstel voor zo'n Digital Services Act wordt begin 2021 verwacht. Peeters vindt dat illegale online inhoud even krachtig moet worden aangepakt als illegale offline inhoud. Maar wegens de enorme hoeveelheid data en het aantal posts dat online wordt geplaatst, "is het onrealistisch te verwachten dat een rechter elke post individueel zal bekijken", zegt Peeters. Tegelijk kan het bewaken van de grens tussen illegale boodschappen en vrije meningsuiting niet aan de privésector worden uitbesteed. "Een efficiënte samenwerking moet worden gevonden." "Er moeten wettelijke verplichtingen komen over betekenisvolle transparantie, verantwoordingsplicht voor hoe platformen omgaan met de inhoud, alsook proactieve maatregelen tegen illegale inhoud", zegt Peeters, die meer Europese coördinatie wil. "Er moet een onafhankelijk EU-orgaan komen dat toeziet op de procedurele inspanningen en analyseert of de algoritmes die platformen gebruiken, illegale inhoud in voldoende mate uitfilteren." Bij de platformen moet "noodzakelijke" informatie over de algoritmen kunnen worden opgevraagd, indien nodig moeten sancties kunnen worden opgelegd. Eén algemene Europese definitie van wat illegale content nu precies is, is volgens Peeters onhaalbaar en onwenselijk. Wel hoopt hij minstens op geharmoniseerde regels die gebruikers zal toelaten hun rechten consequenter af te dwingen dan vandaag het geval is. (Belga)