"Waar men gaat langs Vlaamse wegen, komt men het kappen van bomen tegen", zegt De Meyer met een boutade. Maar de cijfers lijken de CD&V'er gelijk te geven. Op enkele jaren tijd is de oppervlakte waar aan 'hakhoutbeheer' gedaan wordt, sterk gestegen, meer bepaald van 78 hectare in de winter van 2014/2015 tot 112 ha in de afgelopen winter. Bij hakhoutbeheer worden de bomen en struiken op een hoogte van 10 tot 20 centimeter boven de grond afgezaagd. Bedoeling is dat de struiken en bomen nadien opnieuw aangroeien. Die cyclische aanpak is niet alleen goed voor de verjonging van de beplanting maar wordt ook gezien als een "verrijking van het ecosysteem in de bermen". Omdat de bomen en struiken in het verleden te massaal en te dicht bij elkaar zijn aangeplant in de bermen, vormen ze hier en daar wel een gevaar voor de verkeersveiligheid, merkt minister Weyts op. Daarom dringt houtkap zich op. Weyts: "Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft in het verleden op verschillende plaatsen kunnen ondervinden dat er bomen op de rijbaan waren terechtgekomen. De dikwijls veel te hoog opgegroeide bomen zijn instabiel en vormen meer en meer een gevaar voor het verkeer. Hakhoutbeheer vermindert aanzienlijk de kans dat deze bij hevige wind of na zeer natte periodes zouden uitwaaien of omvallen." Uit de cijfers van Weyts blijkt nog dat de kostprijs voor het hakhoutbeheer de voorbije jaren is opgelopen van 1,9 miljoen euro naar 3,9 miljoen euro. (Belga)

"Waar men gaat langs Vlaamse wegen, komt men het kappen van bomen tegen", zegt De Meyer met een boutade. Maar de cijfers lijken de CD&V'er gelijk te geven. Op enkele jaren tijd is de oppervlakte waar aan 'hakhoutbeheer' gedaan wordt, sterk gestegen, meer bepaald van 78 hectare in de winter van 2014/2015 tot 112 ha in de afgelopen winter. Bij hakhoutbeheer worden de bomen en struiken op een hoogte van 10 tot 20 centimeter boven de grond afgezaagd. Bedoeling is dat de struiken en bomen nadien opnieuw aangroeien. Die cyclische aanpak is niet alleen goed voor de verjonging van de beplanting maar wordt ook gezien als een "verrijking van het ecosysteem in de bermen". Omdat de bomen en struiken in het verleden te massaal en te dicht bij elkaar zijn aangeplant in de bermen, vormen ze hier en daar wel een gevaar voor de verkeersveiligheid, merkt minister Weyts op. Daarom dringt houtkap zich op. Weyts: "Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft in het verleden op verschillende plaatsen kunnen ondervinden dat er bomen op de rijbaan waren terechtgekomen. De dikwijls veel te hoog opgegroeide bomen zijn instabiel en vormen meer en meer een gevaar voor het verkeer. Hakhoutbeheer vermindert aanzienlijk de kans dat deze bij hevige wind of na zeer natte periodes zouden uitwaaien of omvallen." Uit de cijfers van Weyts blijkt nog dat de kostprijs voor het hakhoutbeheer de voorbije jaren is opgelopen van 1,9 miljoen euro naar 3,9 miljoen euro. (Belga)