Nsayi, die recent een boek publiceerde over haar familiegeschiedenis binnen de relatie tussen België en Congo, was verrast door de brief van de koning. "Het debat is natuurlijk niet nieuw, maar ik had dit op dit moment niet verwacht. Toen Patrick Dewael een parlementaire commissie rond het koloniaal verleden aankondigde, dacht ik dat eventuele excuses pas na het onderzoek van die commissie zouden volgen." De 36-jarige auteur van "Dochter van de dekolonisatie" was ook verrast over de boodschap van de brief. "Hij toont zich niet alleen zeer kritisch over de periode van Congo-Vrijstaat, maar ook over het koloniaal beleid tot 1960. Dat is positief. Bovendien kijkt hij niet alleen naar het verleden, maar legt hij ook de link met de samenleving vandaag. Daarmee toont de koning dat hij in onze maatschappij staat." Nsayi spreekt van een eerste historische stap in een debat rond de impact van het koloniaal verleden. Het onderscheid tussen 'spijt' en 'excuses' is op dit moment vooral een semantische discussie, vindt ze. "Ik kan geloven dat het maken van expliciete excuses bepaalde gevolgen heeft die politiek gevoelig liggen. Maar deze spijtbetuiging is toch ook niet niets." De koning heeft hiermee de aanzet gegeven om het debat op een nadere manier te gaan voeren en volgens Nsayi gaat dat debat zich nu op andere niveaus verderzetten. "Dit is niet alleen een zaak van het koningshuis, maar van de hele Belgische maatschappij. Ik kijk daarbij ook naar de kerk en de bedrijven." (Belga)

Nsayi, die recent een boek publiceerde over haar familiegeschiedenis binnen de relatie tussen België en Congo, was verrast door de brief van de koning. "Het debat is natuurlijk niet nieuw, maar ik had dit op dit moment niet verwacht. Toen Patrick Dewael een parlementaire commissie rond het koloniaal verleden aankondigde, dacht ik dat eventuele excuses pas na het onderzoek van die commissie zouden volgen." De 36-jarige auteur van "Dochter van de dekolonisatie" was ook verrast over de boodschap van de brief. "Hij toont zich niet alleen zeer kritisch over de periode van Congo-Vrijstaat, maar ook over het koloniaal beleid tot 1960. Dat is positief. Bovendien kijkt hij niet alleen naar het verleden, maar legt hij ook de link met de samenleving vandaag. Daarmee toont de koning dat hij in onze maatschappij staat." Nsayi spreekt van een eerste historische stap in een debat rond de impact van het koloniaal verleden. Het onderscheid tussen 'spijt' en 'excuses' is op dit moment vooral een semantische discussie, vindt ze. "Ik kan geloven dat het maken van expliciete excuses bepaalde gevolgen heeft die politiek gevoelig liggen. Maar deze spijtbetuiging is toch ook niet niets." De koning heeft hiermee de aanzet gegeven om het debat op een nadere manier te gaan voeren en volgens Nsayi gaat dat debat zich nu op andere niveaus verderzetten. "Dit is niet alleen een zaak van het koningshuis, maar van de hele Belgische maatschappij. Ik kijk daarbij ook naar de kerk en de bedrijven." (Belga)