Het KMSKA, een van de belangrijkste kunstmusea in Vlaanderen, sloot eind 2010 de deuren voor een jarenlange renovatie. Aanvankelijk werd 2014 als eindpunt voorzien, maar de werken zijn vandaag nog steeds aan de gang. De asbestverwijdering was complexer dan verwacht, de ondergrond bleek niet stabiel en de sloopwerken verliepen moeizaam. Intussen plakt de directie al lang geen datum meer op de heropening, maar binnenkort gaat er wel een nieuwe, laatste fase van de werken in, met onder meer het proefdraaien van het interne klimaatsysteem, de uitvoering van de scenografie en het tuinontwerp. Om bij de uiteindelijke heropening meteen het museum te kunnen zijn dat het publiek verwacht, wordt er vanaf nu met een testpubliek gewerkt. "Dat test tot aan de opening de diverse aspecten van de museumwerking uit, zoals feedback formuleren op het grondplan, het uittesten van de website en het onlineticketsysteem, nagaan waar informatie ontbreekt, tips geven om het onthaal en de faciliteiten gebruiksvriendelijker te maken, audiogidsen en multimediatoepassingen uitproberen, de zaalteksten en signalisatie beoordelen", zegt Carmen Willems, zakelijk directeur van KMSKA. "Ze geven vrijuit hun mening en reiken ook verbeterpunten aan. Zodat we nog vóór de opening de bezoekersbeleving en -ervaring kunnen optimaliseren." Wie interesse heeft om deel uit te maken van "De Schoonste Honderd" kan voor meer info terecht op www.kmska.be. (Belga)

Het KMSKA, een van de belangrijkste kunstmusea in Vlaanderen, sloot eind 2010 de deuren voor een jarenlange renovatie. Aanvankelijk werd 2014 als eindpunt voorzien, maar de werken zijn vandaag nog steeds aan de gang. De asbestverwijdering was complexer dan verwacht, de ondergrond bleek niet stabiel en de sloopwerken verliepen moeizaam. Intussen plakt de directie al lang geen datum meer op de heropening, maar binnenkort gaat er wel een nieuwe, laatste fase van de werken in, met onder meer het proefdraaien van het interne klimaatsysteem, de uitvoering van de scenografie en het tuinontwerp. Om bij de uiteindelijke heropening meteen het museum te kunnen zijn dat het publiek verwacht, wordt er vanaf nu met een testpubliek gewerkt. "Dat test tot aan de opening de diverse aspecten van de museumwerking uit, zoals feedback formuleren op het grondplan, het uittesten van de website en het onlineticketsysteem, nagaan waar informatie ontbreekt, tips geven om het onthaal en de faciliteiten gebruiksvriendelijker te maken, audiogidsen en multimediatoepassingen uitproberen, de zaalteksten en signalisatie beoordelen", zegt Carmen Willems, zakelijk directeur van KMSKA. "Ze geven vrijuit hun mening en reiken ook verbeterpunten aan. Zodat we nog vóór de opening de bezoekersbeleving en -ervaring kunnen optimaliseren." Wie interesse heeft om deel uit te maken van "De Schoonste Honderd" kan voor meer info terecht op www.kmska.be. (Belga)