De decretale verplichting voor scholen om gevalideerde toetsen af te nemen, viel weg door de coronacrisis. "Toch koos 87 procent van de stedelijke en gemeentelijke scholen die al hadden ingeschreven ervoor om deel te nemen aan de OVSG-toets", stelt de onderwijsvereniging. Uit de gemiddelden stelt de OVSG vast dat er geen opvallende of grote verschillen zijn met de voorgaande jaren, ondanks de coronacrisis. "We moeten hier natuurlijk de nuance aanbrengen dat dit enkel geldt voor de scholen die participeerden", klinkt het in een persbericht. "Een tweede vaststelling is dat de kloof tussen sterk en zwak presterende leerlingen op het eerste gezicht niet is gegroeid naar aanleiding van corona. Dat bevestigt de indruk dat onze scholen er alles aan gedaan hebben om gelijke kansen voor alle leerlingen te waarborgen." De pedagogische begeleidingsdienst van de onderwijsvereniging zette de afgelopen periode ook in op leerlingenbegeleiding, het bereiken van kansengroepen en de realisatie van gelijke kansen op kwaliteitsvol onderwijs voor alle leerlingen, klinkt het nog. De OVSG-toets werkt als thermometer en heeft dus een signaalfunctie. "Als de resultaten voor een onderdeel tegenvallen, kan onze begeleiding dit samen met de school aanpakken", meldt de koepel. Dinsdag stelde het Katholiek Onderwijs Vlaanderen dat de impact van de coronacrisis op de leerprestaties in de katholieke basisscholen globaal beperkt leek, maar dat er onder de waterlijn wel grote verschillen tussen de leerlingen zijn. (Belga)

De decretale verplichting voor scholen om gevalideerde toetsen af te nemen, viel weg door de coronacrisis. "Toch koos 87 procent van de stedelijke en gemeentelijke scholen die al hadden ingeschreven ervoor om deel te nemen aan de OVSG-toets", stelt de onderwijsvereniging. Uit de gemiddelden stelt de OVSG vast dat er geen opvallende of grote verschillen zijn met de voorgaande jaren, ondanks de coronacrisis. "We moeten hier natuurlijk de nuance aanbrengen dat dit enkel geldt voor de scholen die participeerden", klinkt het in een persbericht. "Een tweede vaststelling is dat de kloof tussen sterk en zwak presterende leerlingen op het eerste gezicht niet is gegroeid naar aanleiding van corona. Dat bevestigt de indruk dat onze scholen er alles aan gedaan hebben om gelijke kansen voor alle leerlingen te waarborgen." De pedagogische begeleidingsdienst van de onderwijsvereniging zette de afgelopen periode ook in op leerlingenbegeleiding, het bereiken van kansengroepen en de realisatie van gelijke kansen op kwaliteitsvol onderwijs voor alle leerlingen, klinkt het nog. De OVSG-toets werkt als thermometer en heeft dus een signaalfunctie. "Als de resultaten voor een onderdeel tegenvallen, kan onze begeleiding dit samen met de school aanpakken", meldt de koepel. Dinsdag stelde het Katholiek Onderwijs Vlaanderen dat de impact van de coronacrisis op de leerprestaties in de katholieke basisscholen globaal beperkt leek, maar dat er onder de waterlijn wel grote verschillen tussen de leerlingen zijn. (Belga)