Atsma wil dat een percentage van de brandstof voor het vliegtuig van de Nederlandse regering, de KBX die koningin Beatrix ook veel gebruikt, duurzaam wordt. Dat is goed voor het milieu omdat er minder broeikasgassen worden uitgestoten dan bij het gebruik van fossiele brandstoffen. Er mogen enkel biobrandstoffen worden gebruikt die niet ten koste gaan van voedselproductie en waardevolle natuur. De staatssecretaris kondigde ook aan dat ambtenaren voortaan voor dienstreizen duurzame brandstof kunnen gaan gebruiken. KLM meldde tevens dat het voor grote bedrijven mogelijk wordt om te kiezen voor vluchten op duurzame brandstof. Ahold, Accenture, DSM, Nike en Schiphol hebben al laten weten daar wel oren naar te hebben. De luchtvaartmaatschappij heeft het vliegen op afgewerkt frituurvet in 2007 ontwikkeld, in samenwerking met het Wereld Natuur Fonds. KLM wil meer vraag naar duurzame biokerosine creëeren, zodat er snel meer innovatie kan komen. Op die manier moeten er in de toekomst alternatieven komen voor duurzame biokerosine, naast het frietvet en groene afval. Milieudefensie noemt het vliegen op frituurvet een schijnoplossing. Er is te weinig frituurvet om veel op te kunnen vliegen, stelt de organisatie. (MVL)

Atsma wil dat een percentage van de brandstof voor het vliegtuig van de Nederlandse regering, de KBX die koningin Beatrix ook veel gebruikt, duurzaam wordt. Dat is goed voor het milieu omdat er minder broeikasgassen worden uitgestoten dan bij het gebruik van fossiele brandstoffen. Er mogen enkel biobrandstoffen worden gebruikt die niet ten koste gaan van voedselproductie en waardevolle natuur. De staatssecretaris kondigde ook aan dat ambtenaren voortaan voor dienstreizen duurzame brandstof kunnen gaan gebruiken. KLM meldde tevens dat het voor grote bedrijven mogelijk wordt om te kiezen voor vluchten op duurzame brandstof. Ahold, Accenture, DSM, Nike en Schiphol hebben al laten weten daar wel oren naar te hebben. De luchtvaartmaatschappij heeft het vliegen op afgewerkt frituurvet in 2007 ontwikkeld, in samenwerking met het Wereld Natuur Fonds. KLM wil meer vraag naar duurzame biokerosine creëeren, zodat er snel meer innovatie kan komen. Op die manier moeten er in de toekomst alternatieven komen voor duurzame biokerosine, naast het frietvet en groene afval. Milieudefensie noemt het vliegen op frituurvet een schijnoplossing. Er is te weinig frituurvet om veel op te kunnen vliegen, stelt de organisatie. (MVL)