De Vlaamse regering bereikte vanavond een klimaatakkoord. Vanaf 2029 wordt de verkoop van nieuwe personen- en bestelwagens met verbrandingsmotoren verboden en vanaf 2023 komt er een verplichting tot renovatie voor wie een energieverslindende woning koopt. Volgens Groen is dat plan onvoldoende om de klimaatcrisis te bedwingen. "Moeilijke keuzes worden doorgeschoven naar de burgers, zoals het verplicht renoveren van oude woningen, maar zelf duidelijke keuzes maken zoals de slimme kilometerheffing dat durft de Vlaamse regering niet", zegt Vlaamse fractieleider Björn Rzoska. De Vlaamse regering zal haar uitstoot beperken tot 40 procent, terwijl Europa minstens 47 procent vraagt, stelt Groen vast. "Uit de maatregelen die nu op tafel liggen, blijkt dat vooral gewone Vlaming zullen mogen opdraaien voor het klimaatbeleid van de Vlaamse regering. De veestapel wordt niet beperkt, de industrie en grote vervuilers blijven buiten schot. Zolang er taboes blijven bestaan, gaan we nooit stap vooruit zetten." Oppositiepartij PVDA noemt het nieuwe klimaatplan van de Vlaamse regering dan weer een pestbeleid. "Verplichten en verbieden voor gewone mensen, de subsidiekraan openzetten naar het grootbedrijf en ondertussen zelf elke verantwoordelijkheid ontlopen." "Er is veel meer ambitie nodig in het Vlaamse klimaatbeleid, maar met deze plannen slaat de regering compleet de verkeerde richting in", zegt Vlaams PVDA-fractieleider Jos D'Haese. "Terwijl de regering zelf haar verantwoordelijkheid ontloopt, schuift ze de factuur volledig door naar de burger. Dat elitaire klimaatbeleid is niet alleen asociaal, maar ook bijzonder inefficiënt." Hij vraagt zich af hoe een gewone burger kan voldoen aan de nieuwe eisen voor gebouwen. "Zeker wanneer ze ondertussen hun wagen moeten vervangen door een peperduur elektrisch exemplaar? Ik vraag mij af in welke wereld de ministers die dat soort maatregelen nemen eigenlijk leven." De regering had in de plaats zelf een hele reeks maatregelen kunnen nemen, zoals investeren in een beter openbaar vervoer. "Of ambitieuze maatregelen om gezinnen te ondersteunen bij renovaties, bijvoorbeeld door de kosten voor te schieten en af te betalen via de verlaagde energiefactuur. Werk maken van publieke hernieuwbare energie. En bindende normen voor de grote vervuilers. Dat zijn stuk voor stuk maatregelen die een grote impact hebben op onze uitstoot en mensen vooruit helpen in plaats van ze op kosten te jagen", besluit D'Haese. (Belga)

De Vlaamse regering bereikte vanavond een klimaatakkoord. Vanaf 2029 wordt de verkoop van nieuwe personen- en bestelwagens met verbrandingsmotoren verboden en vanaf 2023 komt er een verplichting tot renovatie voor wie een energieverslindende woning koopt. Volgens Groen is dat plan onvoldoende om de klimaatcrisis te bedwingen. "Moeilijke keuzes worden doorgeschoven naar de burgers, zoals het verplicht renoveren van oude woningen, maar zelf duidelijke keuzes maken zoals de slimme kilometerheffing dat durft de Vlaamse regering niet", zegt Vlaamse fractieleider Björn Rzoska. De Vlaamse regering zal haar uitstoot beperken tot 40 procent, terwijl Europa minstens 47 procent vraagt, stelt Groen vast. "Uit de maatregelen die nu op tafel liggen, blijkt dat vooral gewone Vlaming zullen mogen opdraaien voor het klimaatbeleid van de Vlaamse regering. De veestapel wordt niet beperkt, de industrie en grote vervuilers blijven buiten schot. Zolang er taboes blijven bestaan, gaan we nooit stap vooruit zetten." Oppositiepartij PVDA noemt het nieuwe klimaatplan van de Vlaamse regering dan weer een pestbeleid. "Verplichten en verbieden voor gewone mensen, de subsidiekraan openzetten naar het grootbedrijf en ondertussen zelf elke verantwoordelijkheid ontlopen." "Er is veel meer ambitie nodig in het Vlaamse klimaatbeleid, maar met deze plannen slaat de regering compleet de verkeerde richting in", zegt Vlaams PVDA-fractieleider Jos D'Haese. "Terwijl de regering zelf haar verantwoordelijkheid ontloopt, schuift ze de factuur volledig door naar de burger. Dat elitaire klimaatbeleid is niet alleen asociaal, maar ook bijzonder inefficiënt." Hij vraagt zich af hoe een gewone burger kan voldoen aan de nieuwe eisen voor gebouwen. "Zeker wanneer ze ondertussen hun wagen moeten vervangen door een peperduur elektrisch exemplaar? Ik vraag mij af in welke wereld de ministers die dat soort maatregelen nemen eigenlijk leven." De regering had in de plaats zelf een hele reeks maatregelen kunnen nemen, zoals investeren in een beter openbaar vervoer. "Of ambitieuze maatregelen om gezinnen te ondersteunen bij renovaties, bijvoorbeeld door de kosten voor te schieten en af te betalen via de verlaagde energiefactuur. Werk maken van publieke hernieuwbare energie. En bindende normen voor de grote vervuilers. Dat zijn stuk voor stuk maatregelen die een grote impact hebben op onze uitstoot en mensen vooruit helpen in plaats van ze op kosten te jagen", besluit D'Haese. (Belga)